ارتقای آگاهی از قوانین کار؛ راهکاری کلیدی برای کاهش اختلافات کارگری و کارفرمایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بر ضرورت افزایش آگاهی عمومی از قوانین کار و تأمین اجتماعی تأکید کرد و گفت: رسیدگی به شکایات کارگری در مراجع اختصاصی اداره کار انجام میشود، اما کاهش این اختلافات مستلزم ارتقای دانش حقوقی کارگران و کارفرمایان است.
بهروز رحیم زاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در اردبیل اظهار کرد: رسیدگی به شکایتهای کارگری و کارفرمایی وفق مقررات در صلاحیت ذاتی مرجعهای حل اختلاف اداره کار است و بر این اساس شکایتها در دادگاههای بدوی و تجدیدنظر با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان طبق قانون مورد رسیدگی قرار میگیرد و برای پروندهها رأی صادر میشود.
وی با اشاره به رسیدگی به پروندهها در سریعترین زمان ممکن افزود: یکی از برنامهها و راهبردهای ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل کاهش تعداد شکایتهای کارگری و کارفرمایی است و از اساسیترین راهکارهای تحقق آن میتوان به ارتقای سطح اطلاعات و آگاهی عموم مردم و به ویژه کارفرمایان و کارگران از قوانین کار و تأمین اجتماعی اشاره کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در ادامه حمایت از افراد فاقد شغل را جزو سیاستهای ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و گفت: تعداد مقرریبگیرانی که امسال به صورت غیرارادی از کار خارج شدند، یک هزار و ۲۱۷ نفر هستند که برای اینکه در شرایط بیکاری از نظر معیشتی دچار مشکل نشوند، زیر پوشش بیمه بیکاری قرار دارند و ماهانه مقرری دریافت میکنند.
رحیم زاده ادامه داد: تعداد مقرریبگیران در سال گذشته به یک هزار و ۳۴۶ نفر میرسید، ولی امسال با کاهش آمار و روند مثبت بازار کار در استان اردبیل روبرو بودیم که این امر نشان دهنده کاهش تعداد اخراجها یا جذب فوری در مجموعهای جدید پس از ترک محل کار پیشین است.
کد خبر 893992