آمادگی ایران برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی با کشورهای منطقه

  • کارگزاری کیان
  • رزرو هتل
آمادگی ایران برای توسعه حمل‌ونقل ترکیبی با کشورهای منطقه

وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای ارایه تسهیلات لازم برای کشورهای محسور در خشکی اکو خبر داد و گفت: یکی از راه‌های توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای محصور در خشکی اکو،‌ توسعه حمل‌ونقل ترکیبی است .

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرزانه صادق مالواجرد امروز_ چهارشنبه پانزدهم مرداد_ در نشست کشورهای محصور در خشکی در ترکمنستان در سخنانی اظهار کرد: در ابتدا مایلم از برگزاری این نشست مهم به عنوان ابتکاری مهم برای همگرایی بیش از پیش کشورهای محصور در خشکی اکو با کشورهای ساحلی تشکر کنم، اطمینان دارم نتایج مثبت این نشست، می‌تواند منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در کشورهای عضو اکو شود. همچنین از تلاش های‌دولت ترکمنستان به عنوان میزبان و دبیرکل محترم اکو در سازماندهی مطلوب این نشست تشکر می‌کنم.

وی افزود: مبنا و پایه همکاری‌ها در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی- اکو و به‌ویژه براساس عهدنامه ازمیر به عنوان سند مؤسس این سازمان، توسعه همکاری‌های ترانزیتی و تجارت حمل‌ونقل است و بدون تردید با توجه به اینکه هفت کشور عضو این سازمان محصور در خشکی هستند، یکی از اولویت‌های مهم این سازمان بر تقویت همکاری‌ها بین کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ساحلی این سازمان قرار دارد و ظرفیت‌سازی‌های فنی و تجاری نیز باید بر همین مبنا برنامه‌ریزی شود.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه سیزدهمین نشست وزرا حمل‌ونقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی- اکو با موفقیت و مشارکت حداکثری و سطح بالای اعضا اکو در تهران برگزار شد، خاطر نشان کرد: مصوبات راهگشایی توسط اعضا در این نشست به تصویب رسید. از جمله مصوبات مهم این نشست، توجه هرچه بیشتر به توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت با محوریت اتصال کشورهای محصور در خشکی اکو با کشورهای ساحلی بود. لذا معتقدم که برگزاری این پانل در واقع فرصتی بسیار مغتنم و سکویی برای اجرایی کردن مصوبات اکو در این زمینه است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی ممتاز در منطقه غرب آسیا و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه، ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن ،۱۶ بندر تجاری در شمال و جنوب کشور، واقع شدن در محل تقاطع کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب آماده به اشتراک گذاری ظرفیت‌های خود با اعضای اکو بویژه کشورهای محصور در خشکی است تا درجهت تحقق اهداف و برنامه‌های اکو به طور سازنده نقش‌آفرینی کند.

صادق با اشاره به اینکه در جریان سیزدهمین نشست وزرا حمل‌ونقل در تهران، قطار اکو در مسیر ترکیه، ایران، ترکمنستان راه اندازی شد و با موفقیت سیر خود را در قلمرو سه کشور انجام داد، تصریح کرد: این قطار که در واقع در چارچوب پروژه قطار در مسیر کریدور آلماتی، تاشکند، عشق آباد، تهران، استانبول است، نقطه عطفی در اتصال کشورهای محصور در خشکی به بازارهای بین‌المللی است. در این راستا پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه اکو نسبت به برگزاری جلسات مستمر کارشناسی، فنی و تجاری به منظور سیر منظم قطارهای ترانزیتی در کریدورهای اکو اقدام و نتیجه را به طور مستمر منتشر کند.

وی با بیان اینکه با ابتکار جمهوری اسلامی ایران سندی تحت عنوان دروازه مشترک اکو (ECO Gate) با هدف دسترسی کشورهای محصور در خشکی اکو به آب‌های آزاد و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه دریایی و بندری توسط کشورهای ساحلی به این دسته از کشورها تهیه و تدوین شده است، ادامه داد: در این راستا انتظار می‌رود دبیرخانه اکو با همکاری کشورهای عضو و نیز همکار دبیرخانه کشورهای محصور خشکی سازمان ملل متحد زمینه‌های اجرایی سازی این سند مهم را هرچه سریع‌تر فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای فعالیت‌های ترانزیتی در منطقه اکو جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تسهیلات لازم برای کشورهای محصور در خشکی اکو جهت همکاری لجستیکی در بنادر چابهار، شهید رجایی و دیگر بنادر خود فراهم نماید.

صادق اظهار داشت: یکی از راه‌های توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای محصور در خشکی اکو،‌توسعه حمل‌ونقل ترکیبی است. خوشبختانه پیاده سازی ساز و کارهای مربوط به حمل‌ونقل ترکیبی در موافقتنامه چارچوب حمل‌ونقل و ترانزیت اکو (TTFA) تصریح گردیده است.

وی ادامه داد: در همین راستا و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران سندی جهت توسعه حمل‌ونقل ترکیبی با عنوان «دستورالعمل اجرایی کردن حمل‌ونقل ترکیبی اکو» تهیه شد، امیدوارم با برگزاری هرچه سریع‌تر اولین نشست کمیته حمل‌ونقل ترکیبی شورای هماهنگی حمل‌ونقل و ترانزیت اکو، بتوانیم این سند را نهایی و اجرایی کنیم.

صادق تصریح کرد: قطعاً این اقدام، گام بلندی برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی اکو به مسیرهای حمل‌ونقلی و ترانزیتی بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای ساحلی اکو خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی دیگر از ظرفیت‌های بسیار مهم برای اتصال کشورهای محصور در خشکی اکو به آب‌های آزاد، استفاده از ظرفیت‌های مندرج در موافقتنامه شبکه بزرگراه آسیایی، موافقتنامه راه آهن سراسری آسیایی و موافقتنامه بنادر خشک کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه – اسکاپ است، گفت: تقریباً تمامی کشوهای عضو اکو عضو این سه موافقتنامه هستند.

صادق از دبیرخانه اکو خواست که با همکاری دبیرخانه اسکاپ برنامه‌ریزی‌های لازم را برای استفاده حداکثری از این موافقتنامه‌ها در راستای کمک به کشورهای محصور در خشکی به عمل آورد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مسیرهای بزرگراه آسیایی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران، در مسیرهای شمالی- جنوبی علاوه بر اتصال به نقاط مرزی کشورهای ترکمنستان و آذربایجان‌، به بنادر شمالی ایران نیز متصل بوده و در ادامه به بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و دریای عمان ختم می‌شوند. لذا اتصال شبکه‌های بزرگراهی کشورهای عضو اکو این فرصت را برای کشورهای محصور در خشکی فراهم می‌آورد تا از طریق آب‌های آزاد به بازارهای بین‌المللی دست یابند.

صادق با یادآوری اینکه همکاری‌های ترانزیتی در منطقه اکو طی سالیان اخیر شتاب گرفته است، گفت: در این راستا جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته به رقم ۲۰ میلیون ترانزیت دست یافت و طبق برنامه هفتم توسعه اقتصادی این رقم می‌بایست به ۴۰ میلیون تن برسد.

وی افزود: هدف گذاری‌های صورت گرفته با کشورهای عضو اکو در شرق دریای خزر برای نیل به رقم ۲۰ میلیون ترانزیت و در غرب دریای خزر برای رسیدن به ۱۵ میلیون تن اهدافی هستند که در صورت تحقق می‌تواند تحول شگرفی را در حوزه تجارت و ترانزیت در منطقه اکو ایجاد نماید.

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از دولت ترکمنستان برای میزبانی این نشست و نیز دبیرخانه کشورهای محصور در خشکی و درحال توسعه سازمان ملل متحد و دبیرخانه اکو برای سازماندهی مطلوب این رویداد مهم منطقه‌ای در آوازه، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای این نشست، باعث تقویت همکاری میان اعضا در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت شود.

کد خبر 892514

  • کاشت مو
  • ارتودنسی ثابت