ترانزیت بار از شرق آسیا به قفقاز و روسیه با مسیر ریلی چابهار – زاهدان

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت گفت: براساس پیشبینیها راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال افتتاح میشود و نقش کلیدی در تسهیل ترانزیت بار از شرق آسیا به قفقاز و روسیه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار مهر، میرحسن موسوی دیزجی قائممقام مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه ۱۳ مرداد) در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به تمهیدات راهآهن در ایام اربعین، اظهار کرد: ستاد اربعین راهآهن از حدود پنج ماه گذشته تشکیل و جلسات متعددی با شرکتهای حملونقل ریلی مسافری برگزار شد تا حداکثر واگنهای مسافری آماده شود و امکان برنامهریزی برای قطارهای فوقالعاده به مقاصد خرمشهر، کرمانشاه و همدان از مبادی مختلف فراهم گردد.
وی افزود: شرکتهای حملونقل ریلی همکاری مطلوبی با راهآهن داشتند و لوکوموتیوهای آمادهبهکار نیز برای اضافه شدن به ناوگان تدبیر شد تا علاوه بر قطارهای برنامهای، قطارهای فوقالعاده در این مسیرها تردد داشته باشند.
موسوی بیان کرد: در بخش ایستگاهها نیز برای تکمیل یا ساخت نمازخانهها و تجهیزات ایستگاههای مبدا، مقصد و بینراهی از سال گذشته تا اربعین امسال اعتبارات لازم اختصاص یافت و همه این موارد پیش از موعد آماده بهرهبرداری شد. پروژه فاز یک ایستگاه راهآهن شلمچه شامل احداث دو خط و یک سکو نیز چهار تا پنج روز پیش تکمیل و بهرهبرداری از آن آغاز شد.
موسوی ادامه داد: در مرز صفر، چادرهایی با تأسیسات و تهویه مناسب برای استراحت کوتاهمدت مسافران در مسیر رفت و برگشت آماده شده و کیفیت خدمات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این اقدام مورد بازدید و توجه مقامات عالی نیز قرار گرفته است.
افزایش ظرفیت جابهجایی ریلی اربعین به ۴۷۰ هزار نفر
وی گفت: سال گذشته ظرفیت ایجادشده برای جابهجایی ۳۹۰ هزار نفر بود، اما امسال، این ظرفیت به ۴۷۰ هزار نفر در مسیرهای منتهی به خرمشهر، کرمانشاه و همدان افزایش یافته است. همچنین قطارهای فوقالعاده مستقیم از زاهدان، کرمان، یزد، ساری، گرگان، رشت و مشهد به مقاصد خرمشهر، کرمانشاه و همدان پیشبینی شده است.
موسوی افزود: در مسیر خرمشهر به اهواز و بالعکس نیز ۳ نوبت قطار محلی رفت و ۶ نوبت برگشت برقرار شده تا مسافران استان بتوانند از این ظرفیت بهرهمند شوند. علاوه بر این، همانند سالهای گذشته، بین ایستگاه خرمشهر تا شلمچه ۲ دستگاه ریلباس به صورت شبانهروزی و رایگان در رفتوآمد خواهند بود که امسال با تکمیل سکو و خطوط جدید، زمان حرکت آنها به هر نیمساعت یکبار کاهش یافته است.
قائممقام مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: اوج سفر از امروز و فردا آغاز میشود و این سرویس رایگان تا ۲۵ یا ۲۶ مردادماه و متناسب با ورود مسافران ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به پروژه اتصال ریلی شلمچه به بصره بیان کرد: طول این مسیر حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر است و توافقات در سطح مقامات عالی دو کشور و بین وزرای راه ایران و عراق نهایی شده است. بر اساس تعهدات ایران، احداث پل ۷۰۰ متری بر روی رودخانه اروندرود در دستور کار قرار گرفت که طراحی آن تکمیل، عملیات اجرایی آغاز و تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. طبق برنامهریزی، این پل تا خرداد سال آینده تکمیل و تحویل راهآهن عراق خواهد شد.
مینروبی مسیر شلمچه – بصره سه ماه زودتر از موعد پایان یافت
موسوی افزود: دومین تعهد ایران، مینروبی ۱۶ کیلومتر مسیر به عرض ۶۰ متر بود که با دستور وزیر راه و شهرسازی به صورت شبانهروزی انجام و سه ماه زودتر از موعد مقرر تحویل شد. همچنین فاز نخست ایستگاه شلمچه شامل دو خط و یک سکو تکمیل و برای امسال ۲ هزار متر ساختمان جدید طراحی شده که پس از انتخاب پیمانکار، طی یک سال نهایی خواهد شد.
قائممقام مدیرعامل شرکت راهآهن تأکید کرد: با تکمیل این پروژهها، بخش عمدهای از تعهدات طرف ایرانی تا خرداد سال آینده به پایان خواهد رسید. در طرف مقابل نیز عراق پیمانکار خارجی انتخاب کرده و جلسات سهجانبه با حضور ایران، عراق و کشور طرف قرارداد در هفتههای آتی برگزار میشود تا عملیات زیرسازی و ریلگذاری آغاز گردد و در آینده قطارهای مستقیم مشهد – کربلا و تهران – کربلا راهاندازی شود.
۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی در ۹ کریدور ملی در حال احداث است
در ادامه، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران در مسیرهای ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب اظهار کرد: حملونقل ریلی به دلیل کاهش مصرف سوخت، امکان جابهجایی حجیم بار، ایمنی بالا و کاهش سوانح، مزیت و برتری ویژهای نسبت به سایر شیوههای حملونقل دارد.
وی گفت: در اسناد بالادستی کشور از جمله بندهای ۲۴ و ۲۵ قانون برنامه ششم و مواد ۴۸ و ۵۶ برنامه هفتم، تکالیف مشخصی برای توسعه ریلی تعیین شده است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، بهعنوان متولی بخش عمدهای از احداث خطوط ریلی، اجرای این تکالیف را بر عهده دارد.
خطیبی افزود: در حال حاضر ۶ کریدور ریلی در مسیر شمال – جنوب و سه کریدور در مسیر شرق – غرب تعریف شده که مجموعاً حدود ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی را شامل میشود. از میان پروژههای مهم، دو مسیر راهآهن رشت – آستارا و چابهار – زاهدان جایگاه ویژهای در شبکه کریدوری کشور دارند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، ادامه داد: پروژه راهآهن چابهار – زاهدان به طول ۶۳۴ کیلومتر در حال اجرا است که بخش اول آن به طول ۱۵۴ کیلومتر از زاهدان به خاش در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. مابقی مسیر به طول ۴۷۷ کیلومتر اکنون با پیشرفت ۸۲ درصدی در دست اجراست و تلاش میشود تا پایان سال جاری یا حداکثر اوایل سال آینده به بهرهبرداری برسد.
تخصیص ۱۵ همت اعتبار برای تکمیل راهآهن چابهار – زاهدان
وی گفت: برای تکمیل این پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. اجرای این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء انجام میشود و چنین پروژهای با این ابعاد و حجم عملیات، در ۲۰ سال گذشته بیسابقه بوده است.
خطیبی افزود: راهآهن چابهار – زاهدان بهعنوان بخش نخست کریدور ریلی شمال – جنوب در شرق کشور، تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی بندر چابهار را که ظرفیت فعلی آن حدود ۸ میلیون تن است، به شبکه ریلی متصل میکند.
وی گفت: اتصال این بندر چابهار به ریل میتواند نقش مهمی در جابهجایی بار ایفا کند و تمرکز کنونی بر بندرعباس و بندر شهید رجایی را کاهش دهد. همچنین بندر شهید بهشتی چابهار از طریق این مسیر به حلقه ریلی کشور متصل خواهد شد و توسعه استان و منطقه را به همراه خواهد داشت.
این مقام مسئول افزود: این مسیر از نظر مراودات بینالمللی نیز اهمیت ویژهای دارد و میتواند جابهجایی بار از شرق آسیا و هندوستان به شمال ایران و کشورهایی همچون حوزه قفقاز و روسیه را تسهیل کند. همچنین این مسیر در ارتباط با کشورهای آسیای میانه و مرزهای میلک، دوغارون و سرخس نقشآفرینی خواهد کرد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن گفت: احداث این خط ریلی به لحاظ راهبردی بسیار حساس است و تکمیل آن میتواند تحولی اساسی در کل منطقه ایجاد کند. اگرچه طی ماههای اخیر مشکلات مالی موجب کندی کار شد، اما با پیگیریهای انجام شده و حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی، این مشکل برطرف شده و روند تأمین مالی ادامه دارد.
خطیبی با اشاره به وضعیت پروژه راهآهن رشت – آستارا اظهار کرد: این مسیر ریلی آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است و بخش ریلی داخل کشور از بندرعباس تا رشت به شبکه متصل است و آستارا از طریق باراندازها به سمت شمال و روسیه نیز ارتباط دارد.
وی گفت: طول این مسیر ۱۶۲ کیلومتر است که باید احداث شود و تاکنون ۲ چالش عمده، بهویژه در حوزه تملک اراضی، پیش روی پروژه قرار داشته است. خوشبختانه با حمایتهای صورت گرفته، توانستهایم ۴۵ کیلومتر از مسیر را در منطقهای با تراکم جمعیتی بالا و زمینهای مرغوب، تملک کنیم.
برآورد هزینه ۶ همتی برای تملک اراضی راهآهن رشت – آستارا
خطیبی افزود: برنامهریزی شده است تا پایان سال کل مسیر ۱۶۲ کیلومتری پیش برود. برآورد اولیه ما نشان میدهد هزینه تملک اراضی این پروژه حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که تاکنون یکونیم هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. تاکنون ۴۵ کیلومتر مسیر آزاد شده و برنامه داریم تا پیش از پایان ۶ ماهه نخست امسال، ۷۰ کیلومتر دیگر را تملک کنیم.
قرارداد تجاری پروژه رشت – آستارا با روسیه در انتظار امضا
وی اظهار کرد: بر اساس تفاهمنامه میان ایران و روسیه، مذاکرات مفصلی برای تأمین مالی انجام شده و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت در مذاکرات حاصل شده، هرچند قرارداد تجاری نهایی هنوز امضا نشده است.
تحویل ۳۴ کیلومتر از مسیر رشت – آستارا به پیمانکار روسیه
خطیبی افزود: تاکنون ۳۴ کیلومتر از مسیر به شرکت معرفیشده از سوی روسیه تحویل شده و این شرکت در حال انجام نقشهبرداری و استقرار برای آغاز عملیات اجرایی است.
هیچ سفارش لوکوموتیو از سوی راهآهن دریافت نکردهایم
در ادامه، محمدمهدی اسلامی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات و خدمات ریلی با اشاره به وضعیت تولید تجهیزات ریلی در کشور گفت: شرکتهای عضو انجمن در حال حاضر هیچگونه سفارش ساخت لوکوموتیو و واگن باری از سوی راهآهن جمهوری اسلامی دریافت نکردهاند و تنها برخی شرکتها در حوزه واگنهای مسافری به صورت محدود سفارشاتی داشتهاند.
وی افزود: سالها است که راهآهن اعلام نیاز به لوکوموتیو دارد و تعداد موردنیاز از هزار دستگاه به ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه کاهش یافته، اما همچنان تأمین این نیاز از منابع خارجی دنبال میشود و سرمایهگذاری یا خرید از تولیدکنندگان داخلی انجام نمیگیرد.
اسلامی با بیان اینکه ظرفیت ساخت تجهیزات ریلی در کشور بهطور کامل بلااستفاده مانده است، گفت: شرکتهای داخلی توان تولید هزار تا هزار و ۵۰۰ را دارند، به طور کلی بر اساس سفارش، توان تولید هر تعداد لوکوموتیو و واگن موردنیاز کشور را دارند. بهعنوان نمونه، در قرارداد با فولاد مبارکه برای ساخت ۵۰ دستگاه واگن باری، تمامی سفارشها با یک ماه تأخیر نسبت به موعد مقرر تحویل داده شد.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات و خدمات ریلی تأکید کرد: اگرچه ظرفیت تولید دقیق به پارامترهای مختلفی وابسته است، امکان تولید سالانه تا ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو در کشور وجود دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پنج سال است این پرسش مطرح است که تولیدکنندگان داخلی چه میزان ظرفیت دارند، اما در عمل سفارشی به آنها داده نمیشود. اگر راهآهن نیاز خود را مشخص و سفارشگذاری کند، تولیدکنندگان داخلی آمادگی تأمین کامل آن را دارند.
کد خبر 6551096 زهره آقاجانی
-
پزشکیان: امنیت زمانی واقعی میشود که روابط میان ملتها عینیت پیدا کند
-
سیستان و بلوچستان، مهم ترین محور اتصال پاکستان به آسیای غربی و اروپاست
-
پروژه راهآهن سراب گام نخست اتصال ریلی به شبکه ملی
-
بازدید رئیس جمهور از وزارت نیرو
-
دستگیری سارق ۴۰۰ میلیونی کارتهای اعتباری و بانکی در شهریار
-
اروپا اقدامات متقابل تعرفهای علیه آمریکا را به تعویق انداخت
-
۱.۲ میلیون تن گندم کیفی برای حفظ ذخایر استراتژیک وارد شد
-
ورود شرکتهای نفتی مستقل چین به صنعت نفت عراق
-
قطار تهران – کربلا در ایام اربعین فعال نیست
-
وزیر نیرو: ذخایر آبی سدهای تهران کاهش یافته است
-
تورم تولید برق ۵.۵ درصد افزایش یافت
-
ترانزیت بار از شرق آسیا به قفقاز و روسیه با مسیر ریلی چابهار – زاهدان
-
بررسی برنامههای ترامپولین تا قهرمانی آسیا
-
ایران به دستاورد مهمی در سلولدرمانی رسید؛ درمان ۳ سرطان با ویروس!
-
دروازه کربلا دوباره جان گرفت؛ خسروی در خدمت زائران اربعین
-
تعطیلی ادارات و دانشگاههای آذربایجان شرقی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه
-
انتخاب هاشمیان بینهایت خوشحالم کرد؛ خریدهای پرسپولیس بهتر از قبل است
-
والیبال ایران با ۳ پله صعود در جایگاه سیزدهم رنکینگ جهانی ایستاد
-
ترافیک روان و زیرساختهای مطلوب در مرز خسروی
-
تردد ۲۳ هزار نفر از مرز خسروی در روز گذشته؛ ترددها از ۸۴ هزار نفر گذشت
-
گرمای نجف مانع پرواز هواپیماهای MD ایران شد؛ کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت
-
امنیت پایدار مرز خسروی در سایه دیپلماسی مرزی
-
حرکت با «ترمزدستیِ کشیده»؛ ایران پیروز نبرد جنگندهها و موشکها شد
-
روزنامههای صبح دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴
-
روزنامههای صبح یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴