آموزش و پرورش حوزهای دیربازده و بنیادین است که نتایج آن در بلندمدت نمایان میشود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش حوزهای دیربازده و بنیادین است که نتایج آن در بلندمدت نمایان میشود و دولت با نگاهی ملی، نه منطقهای، وارد میدان تحول شده و تمرکز خود را بر توسعه سرمایه انسانی، بهویژه در دوره ابتدایی که شالوده تعلیم و تربیت است، قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در نشست شورای معاونین ادارهکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اهمیت راهبردی برنامه تحولی دولت چهاردهم اظهار کرد: دولت چهاردهم در هیچ حوزهای وعده نداد، جز آموزشوپرورش و تمام اعتبار خود را وقف تحول در این حوزه کرد و امروز ما کارگزاران این تحول هستیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش حوزهای دیربازده و بنیادین است که نتایج آن در بلندمدت نمایان میشود، افزود: دولت با نگاهی ملی، نه منطقهای، وارد میدان تحول شده و تمرکز خود را بر توسعه سرمایه انسانی، بهویژه در دوره ابتدایی که شالوده تعلیم و تربیت است، قرار داده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش محور اصلی اجرای موفق برنامههای تحولی را درگیر شدن عمیق مدیران، معلمان و کارشناسان دانست و گفت: برای تحقق این تحول، باید سه پرسش کلیدی را پاسخ دهیم که شامل چرایی، چیستی و چگونگی برنامه است، باید بدانیم چرا وارد این مسیر شدیم، چه میخواهیم انجام دهیم و چگونه آن را محقق کنیم.
حکیمزاده تصریح کرد: هدف ما در این برنامه، ایجاد تحول در روشهای یاددهی-یادگیری است و به این منظور، توسعه شیوههای یادگیری فعال، مشارکتی و گروهی در دستور کار قرار گرفته و بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش و ارتقای کیفیت تدریس، از جمله راهبردهای اصلی محسوب میشود، همچنین تقویت مهارتهای حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و ایجاد محیطهای یادگیری مثبت و انگیزشی از دیگر اهداف این برنامه تحولی است.
وی با اشاره به طراحی «سامانه اجتماعات یادگیری» و عضویت بیش از ۳۴۰ هزار مدیر، معاون و معلم ابتدایی در سراسر کشور گفت: در این بستر مجازی، معلمان با تشکیل گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره، تجربههای آموزشی خود را به اشتراک میگذارند، محتوا تولید میکنند، فیلمهای کلاس درس خود را بارگذاری میکنند و از هم میآموزند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موفقیت بینظیر جشنواره روشهای نوین تدریس بیان کرد: بیش از ۹۰ هزار معلم شرکت کردند و حدود ۵۰ هزار اثر قابلارزیابی ثبت شد، این جشنواره یک نمایش واقعی از ظرفیت پنهان معلمان کشور بود.
حکیمزاده با تشریح رویکرد توانمندسازی معلمان در قالب آموزشهای حضوری و مجازی عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف تحول، چهار کارگاه کلیدی طراحی شده است، کارگاه نخست با موضوع مبانی یادگیری فعال و طراحی آموزش به مفاهیم پایه و طراحی هدفمند فرآیند یاددهی-یادگیری میپردازد، کارگاه دوم با عنوان روشهای تدریس تعاملی و مشارکتی شامل تکنیکهایی نظیر ایفای نقش، یادگیری پروژهمحور و بازیمحور است و در کارگاه سوم محیط یادگیری مثبت مورد تأکید قرار میگیرد؛ محیطی که هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ عاطفی زمینهساز رشد دانشآموزان باشد و کارگاه چهارم نیز در ادامه این مسیر طراحی شده و اطلاعات تکمیلی آن در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت.
وی خطاب به مدیران مناطق خاطرنشان کرد: نقش شما در شناسایی، توانمندسازی و حمایت از معلمان خلاق بیبدیل است.
کد خبر 891674