ردپای چین در توسعه آلاینده‌ترین ناوگان زغال‌سنگ جهان

  • ملی گلد
  • رزرو هتل
ردپای چین در توسعه آلاینده‌ترین ناوگان زغال‌سنگ جهان

چین با وجود تعهدات زیست‌محیطی برای توقف حمایت از پروژه‌های زغال‌سنگ، همچنان در ساخت نیروگاه‌های آلاینده در اندونزی نقش‌آفرینی می‌کند. اندونزی با یکی از بزرگ‌ترین و جوان‌ترین ناوگان‌های زغال‌سنگ جهان، به نماد بحران اقلیمی در حال رشد تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اندونزی یکی از معدود کشورهایی است که همچنان به ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ ادامه می‌دهد که از آلاینده‌ترین منابع تولید انرژی در جهان محسوب می‌شوند. در این میان، شرکت‌های چینی نقش پررنگی در توسعه این زیرساخت‌ها ایفا می‌کنند. با وجود آن‌که پکن در سال ۲۰۲۱ وعده داده بود حمایت مالی از پروژه‌های زغال‌سنگ در خارج از کشور را متوقف خواهد کرد، اما همچنان در ساخت و تأمین مالی نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ در اندونزی فعال است.

در استان بانتن اندونزی، شهر صنعتی سیلگون با چندین نیروگاه زغال‌سنگ احاطه شده است؛ به‌طوری‌که بعضی روزها، آلودگی هوا و مه‌دود ناشی از فعالیت این نیروگاه‌ها، تپه‌های اطراف شهر را از دید پنهان می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین این تأسیسات، نیروگاه «جاوه ۷» با ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات است که در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان یکی از پروژه‌های شاخص سرمایه‌گذاری چین در این منطقه به بهره‌برداری رسید.

ردپای چین در توسعه آلاینده‌ترین ناوگان زغال‌سنگ جهان

بر اساس داده‌های پایش‌شده توسط مؤسسه مستقل «مرکز پایش جهانی انرژی»، چین طی سال‌های گذشته در ساخت و تأمین مالی ناوگان جهانی نیروگاه‌های زغال‌سنگ نقش کلیدی داشته است. در حال حاضر این نیروگاه‌ها بیش از بسیاری از کشورها، دی‌اکسید کربن تولید می‌کند و به گرمایش زمین دامن می‌زند.

اندونزی یکی از ملموس‌ترین نمونه‌های تأثیرات زیست‌محیطی ناوگان جهانی نیروگاه‌های زغال‌سنگ است که ردپای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، به‌ویژه از سوی چین را در افزایش چشمگیر انتشار دی‌اکسید کربن و تشدید بحران اقلیمی در معرض دید قرار می‌دهد. این کشور جنوب‌شرقی آسیا یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان سرمایه‌گذاری در قالب طرح «کمربند و جاده» چین است که از سال ۲۰۱۳ تاکنون بیش از ۱.۳ تریلیون دلار جذب کرده است.

اندونزی اکنون صاحب چهارمین ناوگان بزرگ نیروگاه‌های زغال‌سنگ در جهان و یکی از جوان‌ترین آن‌هاست. انتشار دی‌اکسید کربن در این کشور از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از دو برابر شده و اندونزی را به هفتمین آلوده‌کننده بزرگ جهان تبدیل کرده است. هرچند این توسعه زیرساختی با هدایت دولت اندونزی و حمایت مالی کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی انجام شده، اما هیچ کشوری به اندازه چین در این روند نقش نداشته است.

ردپای چین در توسعه آلاینده‌ترین ناوگان زغال‌سنگ جهان

به گفته مدیر میز چین‌اندونزی در مرکز مطالعات اقتصادی و حقوقی اندونزی، در حالی‌که بسیاری از کشورها وعده تأمین مالی پروژه‌های زغال‌سنگ را داده‌اند، اما در عمل اقدامی نکرده‌اند. در عوض شرکت‌های چینی با سرعت و بدون شروط پیچیده، منابع مالی را در اختیار اندونزی قرار داده‌اند.

با وجود تعهد رسمی رئیس‌جمهور چین، در سال ۲۰۲۱ مبنی بر توقف حمایت مالی از پروژه‌های زغال‌سنگ در خارج از کشور، شرکت‌های چینی همچنان در حال ساخت نیروگاه‌های جدید در اندونزی هستند. این روند نگرانی‌های جهانی درباره تعهدات زیست‌محیطی و آینده انرژی پاک را تشدید کرده است.

کد خبر 916880