زیرساخت آموزش هوشمند باید بر پایه ایجاد مراکز ملی دادهها شکل گیرد

رئیسجمهور با تاکید بر اینکه آموزش هوشمند نباید تنها به محتواهای دیداری، شنیداری و تعاملی محدود بماند گفت: اگر بتوانیم مدارس را به روز و کیفیت آموزشی را اصلاح کنیم و نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم، بدونتردید بسیاری از مشکلات کشور قابل رفع خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در مراسم آغاز نخستین مرحله اجرای آزمایشی طرح «مدرسه هوشمند» با اشاره به اهمیت تحول در شیوههای یاددهی و یادگیری، اظهار کرد: آموزش مؤثر، آموزشی است که بر پایه مشاهده، درک و تجربه استوار باشد، نه بر حفظ صرف مفاهیم. هنگامی که مفاهیم از قالب واژه فراتر روند و به صورت تصویر و تجربه عینی درآیند، در حافظه دانشآموزان ماندگار خواهند شد و آموزش به معنای واقعی تحقق مییابد.
وی با تأکید بر ضرورت اتکا نکردن نظام آموزش هوشمند به اینترنت افزود: زیرساخت آموزش هوشمند باید بر پایه ایجاد دیتاسنترهای ملی و مراکز گردآوری دادهها شکل گیرد؛ بهگونهای که فیلمها، تصاویر و منابع آموزشی مورد نیاز معلمان به صورت آفلاین ذخیره و از طریق بسترهای بومی در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار گیرد.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در کنار این زیرساختهای مستقل، میتوان امکان دسترسی به اینترنت را برای انجام تحقیقات علمی و پروژههای پژوهشی دانشآموزان فراهم ساخت.
پزشکیان اضافه کرد: آموزش هوشمند باید تنها به محتواهای دیداری، شنیداری و تعاملی محدود نماند، بلکه بازدیدهای میدانی و تجربی نیز در برنامه آموزشی گنجانده شود تا دانشآموزان بتوانند از نزدیک با واقعیتهای پیرامون خود آشنا شوند.
وی با اشاره به نقش بنیادین آموزش در توسعه کشور تصریح کرد: اگر بتوانیم مدارس را بهروز کنیم، کیفیت آموزشی را اصلاح و نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم، بیتردید بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود؛ نسل امروز سرمایه حقیقی ایران است و اگر آموزش صحیح ببیند، توانایی حل همه چالشهای آینده را خواهد داشت.
رئیسجمهور با رد تعبیر «نسل زد» برای توصیف نسل کنونی گفت: من با این گونه تقسیمبندیها موافق نیستم، اگر ما از رشد علمی و آموزشی عقب بمانیم و ناتوانی خود را به نسل جوان نسبت دهیم خطا است.
پزشکیان ادامه داد: نسل جدید باید با بهروزرسانی شیوههای آموزش و همراهی با تحولات زمان، راهی را که نسل ما پیموده است، قویتر، علمیتر و فنیتر ادامه دهد.
وی با اشاره به گسترش تولید محتوا در فضای ارتباطی امروز تأکید کرد: در دنیای امروز محتواهای فراوانی در حال تولید است، اما هنر آموزش آن است که بهترین و مفیدترین محتواها شناسایی و با شیوهای درست به دانشآموزان منتقل شود.
رئیس جمهور آموزش را بستری برای پرورش مهارتهای بنیادی دانست و گفت: هدف آموزش، تنها انتقال دانش نیست، بلکه باید پنج مهارت اساسی از جمله کار گروهی، مدیریت، حل مسئله، ارتباطات هوشمند و توانایی بهکارگیری دانستهها را در دانشآموزان تقویت کند. تحقق این امر مستلزم برگزاری دورههای توانمندسازی و مهارتافزایی برای معلمان و مربیان است.
پزشکیان با تأکید بر اهمیت نقش مردم در نظام آموزشی کشور خاطرنشان کرد: با مشارکت و همکاری خانوادهها میتوانیم آموزش باکیفیت و عادلانه را برای همه دانشآموزان فراهم و به تدریج نابرابری آموزشی را از میان برداریم.
کد خبر 916805