۱۰۸۰ پروژه برای پیشرفت شهر اصفهان مصوب کردیم/ بهرهبرداری از پارک محله گرکان در دهه فجر

شهردار اصفهان گفت: سال جاری ۱۰۸۰ پروژه عمرانی برای پیشرفت شهر در برنامه و بودجه مصوب کردیم که از این تعداد ۶۰ پروژه بهعنوان شاخص، برتر و ابرپروژه محسوب میشود و مشکلات فعلی و دو دهه آینده شهر را رفع میکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه پانزدهم مرداد_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» اظهار کرد: سال جاری ۱۰۸۰ پروژه عمرانی برای پیشرفت شهر در برنامه و بودجه مصوب کردیم که از این تعداد که در مناطق پانزدهگانه شهر اجرا میشود، ۶۰ پروژه بهعنوان شاخص، برتر و ابرپروژه یا اولین اتفاق برای شهر محسوب میشود یا زیرساختی است که مشکلات فعلی و دو دهه آینده شهر را رفع میکند.
وی با بیان اینکه هر هفته یا دو هفته یکبار یکی از این ۶۰ پروژه شاخص افتتاح میشود، افزود: یکی از مهمترین این پروژهها که هلال شرقی اصفهان و قطعهای از حلقه حفاظتی شهر است، فردا _پنجشنبه شانزدهم مرداد_ به مردم هدیه خواهد شد؛ تلاش کردیم طرحهای زیرساختی که مشکلات حال حاضر و آینده را رفع میکند، احداث شود و آیندهنگری را نیز مدنظر قرار دهیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه حلقه حفاظتی چهارم، کارکرد ترافیکی، شهرسازی و زیستمحیطی دارد، ادامه داد: این پروژه حدود ۲۰ سال در دست اجرا بوده است و در هر دورهای هر فردی که در سمت مدیریت شهر قرار گرفته، تلاش کرده است مقداری پروژه را پیش ببرد که با تلاشهای صورت گرفته، ۱۴ کیلومتر از مسیر ۷۸.۲ کیلومتری آنکه از اصفهان و شهرهای پیرامون عبور میکند، در دوره ششم مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
قاسمزاده با بیان اینکه در قالب «بسته پرواز» چند نقطه اوج داریم که یکی از آنها حلقه چهارم ترافیکی است و۱۴ کیلومتر آن فردا افتتاح خواهد شد، گفت: دومین قلهای که بهشدت پیگیر هستیم تا هفتههای آینده آماده شود، فاز نخست خط دو قطار شهری است که در این فرصت از کارکنان این بخش که بهصورت چند شیفت مشغول کار هستند، تشکر میکنم.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.
آزادسازی گلوگاهها، راه دسترسی کوچه نمکی به خیابان هاتف
شهروند: ساکن کوچه نمکی واقع در خیابان هاتف هستم؛ چند سال است که این کوچه بنبست شده است و راهی به خیابان هاتف ندارد و باید مسیر کوچه پس کوچه از خیابان احمدآباد را طی کنیم، ۱۵ سال است که اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: کوچه نمکی یکی از قدیمیترین کوچههای محله هاتف است؛ منظور این شهروند دسترسی ماشینرو است، زیرا دسترسی پیادهرو وجود دارد، تنها راه تردد خودروها از مسیر خیابان احمدآباد است و تا جایی که اطلاع دارم در طرح میدان امام علی (ع) این کوچه اتصال ماشینرو نخواهد داشت و تنها دسترسی محلی است.
امکان اینکه کوچه نمکی بهعنوان شریان شهری به معبر ماشینرو متصل شود، وجود ندارد.
تمرکز شهرداری منطقه ۳ در سال جاری بر میدان امام علی (ع) است، جلوخان میدان و گذر زرین تکمیل میشود و در حد بودجه پیشبینی شده، گلوگاههای این کوچه نیز باز خواهد شد؛ سال جاری تمام گلوگاهها باز نخواهد شد، چراکه تمرکز شهرداری بر ساماندهی ضلع شمالی میدان امام علی (ع) و گذر کمرزرین است.
روحالله ابوطالبی، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: مسیر پیادهراه کوچه نمکی با توجه به اینکه محور تاریخیفرهنگی است، در دسترس است؛ از سمت خیابان هاتف از کوچه شهشهان و از سمت میدان امام علی (ع) ورودی دارد، اما بعضی نقاط برای دسترسی خودروها گلوگاهی است که مشاوران این موارد را شناسایی کردند و آزادسازی تعدادی از آنها در دستور کار سال جاری قرار دارد.
اگر آزادسازی انجام شود، دسترسی خودروها از آن گلوگاه امکانپذیر میشود؛ هشت گلوگاه در سال جاری برای انجام آزادسازی شناسایی شده که دو مورد آزادسازی شده است. و سایر موارد در دستور کار قرار دارد که اگر همراهی مالکان صورت بگیرد تا پایان سال آزادسازی میشود.
در حال رایزنی برای ایجاد دسترسی از خیابان حافظ به گذر آقانورالله نجفی هستیم
شهروند: قسمت اول گذر آقانورالله نجفی نیمه نخست سال گذشته افتتاح و قسمت دوم رها شد؛ حتی در کوچه بیتالحسین (ع) اقداماتی انجام دادند، اما نیمهکاره مانده و مشکلات گلوگاهی ایجاد کرده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: گذر آقانورالله نجفی یک فاز مصوب داشت که اجرا شد؛ نمیدانم منظور این شهروند از فاز دوم چیست. اگر منظور ادامه گذر آقانورالله نجفی تا اتصال به محور هشتبهشت است که بهعلت وجود خانههای تاریخی در مسیر، تصویب نشده است.
درخواست دیگری از سمت مردم وجود دارد که به نظر در دسترستر میرسد؛ اینکه دسترسی، حتی پیادهراه از خیابان حافظ به این گذر ایجاد شود که در این راستا یقین دارم تمام خانههای محل این استعداد را دارد که تبدیل به خانه بومگردی و پاتوق شهری جذاب برای مردم و محور گردشگری برای مهمانان شود، البته حل این مسئله در دست شهرداری و میراث فرهنگی است.
روحالله ابوطالبی، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان: فاز دوم که به بیتالحسین (ع) متصل میشود، مصوب نشد، به همین دلیل آزادسازیها متوقف و فاز یک افتتاح شد.
طبق بازدیدها و بررسیهای دو ماه گذشته، نامهای به اداره کل راه و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ استانداری ارسال شد تا دسترسی پیادهراهی از سمت خیابان به گذرگاه ایجاد شود؛ اگر مصوبه صادر شود، یک آزادسازی وجود دارد و اگر انجام شود، مسیر باز میشود.
ساماندهی ترافیکی محله گرکان در دهه فجر
شهروند: به محله گرکان در خیابان ۲۴ متری دوم توجه لازم نمیشود؛ پس از ۲۵ سال اتوبوس این محله به ۳۰۰ متر پایینتر منتقل شده است و شهرداری و اتوبوسرانی پاسخگو نیستند، قرار بوده در این محله پارکی احداث شود، اما نهتنها پارک احداث نشد، بلکه این مکان به محل تجمع معتادان نیز تبدیل شده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: یکی از ابرپروژههای سال جاری در منطقه ۱۰ که بار سنگین مدیریت و تأمین منابع مالی بر دوش این منطقه قرار دارد، احداث زیرگذر حصه است، اما درخواست دارم این مسائل محلی نیز با جدیت بیشتری پیگیری شود.
خبر خوش برای اهالی منطقه ۱۰ اصفهان این است که ساماندهی ترافیکی و رونمایی از پارک محله گرکان در دهه فجر انجام میشود.
محمد صیرفینژاد، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان: در راستای سیاست محلهمحور شهرداری اصفهان و ارتقای کیفی محلات، یکی از محلاتی که در سال گذشته مورد توجه ویژه شهرداری قرار گرفت، محله گرکان بود؛ سالهای زیادی بود که اتفاق ویژهای در این محله نیفتاده بود که با پیگیریهای صورت گرفته، دو پروژه در این محله تعریف شد؛ نخست تملک و احداث خیابان گرکان از ابتدای خیابان اردستانی تا انتهای محله و دیگری تملک و احداث فضای سبز این محله است.
سال گذشته همزمان با سیزدهم ماه رجب، احداث خیابان تکمیل شد، اما جانمایی احداث ایستگاه اتوبوس این خیابان مقداری با منازل مسکونی فاصله دارد که به همراه نمایندگان اتوبوسرانی چند بازدید از مکان انجام شد تا اتوبوسها بتوانند از دوربرگردان چرخش داشته باشند.
طرح پیشنهادی به شورای ترافیک شهرستان ارسال شد و سازمان طراحی ابلاغ کرد که نیاز به جابهجایی درخت وجود دارد؛ هماکنون مراحل تصویب نهایی در سازمان پارکها در حال انجام است و تلاش میکنیم تا دو ماه آینده اصلاح دوربرگردان و انتقال ایستگاه اتوبوس به محلی که به منازل مسکونی نزدیکتر باشد، انجام شود.
طرح اولیه احداث فضای سبز محله گرکان حدود ۴۲۰۰ متر بود؛ با توجه به مسائلی که در رابطه با مالکیت پیش آمد، مجبور شدیم فاز نخست را به متراژ سه هزار متر اصلاح کنیم که هماکنون در حال انجام است، اما باید سرعت انجام پروژه افزایش پیدا کند تا بتوانیم فضای سبز را زودتر در اختیار شهروندان قرار دهیم و تلاش میکنیم تا انتهای سال انجام شود.
کاهش ۱۰ درصدی تأخیر خودروها با تغییرجهت خیابان آمادگاه
شهروند: خیابان آمادگاه که پیش از این یکطرفه بود و در حال حاضر دوطرفه شده و پارک خودروها هر دو سمت انجام میشود، موجب افزایش ترافیک و ایجاد مشکل برای مردم شده است!
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: ابتدا قرار شد این طرح بهصورت آزمایشی با توجه به ترافیک سنگین در ایام نوروز پیرامون میدان امام امام (ره) اجرا شود، اما با توجه به به اینکه در دوران آزمایشی به روانسازی ترافیک کمک کرد، تصمیم گرفته شد پس از ایام نوروز بهدقت بررسی شود که همین جهت نگهداشته شود یا به حالت قبل بازگردد؛ مطالعات میدانی، شبیهسازیها و آمار و ارقام تاکید کرد که همین جهتگیری فعلی را ادامه دهیم.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان: پیش از سال ۱۳۹۶ خیابان آیتالله خراسانی وجود نداشت، محورهای بهشتینژاد و بلوار هشتبهشت بهصورت دوطرفه مدیریت میشد، در این وضعیت خیابانهای آمادگاه و سید علیخان بهصورت یکطرفه و در جهت مخالف هم عمل میکردند که موجب اضافه شدن بار ترافیکی سنگین معابر مرکزی میشد.
پس از اجرای این خیابان و ساماندهی تردد، مطالعات گستردهای در آن سالها انجام شد، اما مصوبهای داشتیم که تاکید میکرد این روند تغییر اتفاق بیفتد؛ همزمان با ایام نوروز و شرایطی که در خیابان آمادگاه تغییر میکرد، این تغییر مسیر را اجرا کردیم و در شورای ترافیک منوط شد که این موضوع بررسی شود تا اگر تأثیر مثبت داشت، روند ادامه پیدا کند.
فرایندهای مطالعاتی انجام شد و به کمک سامانه دادههای برخط تحلیلی شبکه معابر شهر اصفهان که ۱۷۰۰ کیلومتر از شبکه معابر را بهصورت بیستوچهارساعته پایش میکند و بهتازگی رونمایی شده است، مشخص شد تأثیراتی که در این تغییر جهت داشتیم، بهصورت ویژه کمک کرده تا چالشها را کاهش دهیم.
بهعنوان مثال تأخیر خودروها در این محدوده بین پنج تا ۱۰ درصد کاهش داشته است، مقایسه طول صف خودروها در شبکه معابر این خیابان و محور آن بیانگر میزان ازدحام در شبکه بوده، اما در حال حاضر نسبت به قبل از تغییر جهت، ازدحام ترافیکی در خیابان فلسطین، قبل از ظهر به شکل قابل قبولی برطرف شده است.
ازدحام عصرگاهی در این نقطه از چهار ساعت به یک ساعت کاهش پیدا کرده، ازدحام صبحگاهی بنابر پایش انجام شده و با توجه به تغییر ساعت ادارات، حد قابل قبولی در این نقطه کاهش پیدا کرده است؛ تنها پارک دوبل مشکلساز است.
پیش از این هنگامی که شهروندان از چهارراه فلسطین وارد خیابان آمادگاه میشدند، مسیر دوچرخه سمت راست بود که با مصوبه کمیته فنی این مسیر به سمت چپ انتقال پیدا کرد تا روند پارک خودرو در یک طرف خیابان آمادگاه به شکل قانونی انجام شود، اما در حال حاضر در سمت چپ شاهد پارک غیر قانونی هستیم که مستلزم اعمال قانون است، البته با پلیس راهور هماهنگ شده است که اعمال قانون انجام شود.
در حال حاضر تمرکز خودروهای ثبت تخلف را بر این موضوع گذاشتیم و انتظار داریم که شهروندان همکاری کنند؛ اگر این پارک انجام نشود، وضعیت تردد در این نقطه خیلی بهتر خواهد شد، بنابراین باید نظارت و اعمال قانون در این نقطه تقویت شود.
بر اساس ضوابط آئیننامهای در سمت راست خیابان امکان پارک یک خط خودرو مجاز است، هدف از ایجاد مسیر دوچرخه این بوده که علاوه بر در نظر گرفتن مسیر برای دوچرخه، امکان پارک حاشیهای محدود شود، اما بازهم شاهد این اتفاق هستیم، بنابراین باید به اعمال قانون متوسل شویم تا این موضوع جمعآوری شود.
با تکمیل عملیات عمرانی مترو در چهارراه فلسطین و تکمیل هتل مقابل عمارت باغگلدسته و جمعآوری کارگاههای مربوطه، شرایط بازهم بهتر خواهد شد، اما همراهی مردم و اعمال قانون ناگزیر است.
ورود دستگاههای جدید برای آسفالت معابر
شهروند: آیا شهردار اصفهان تاکنون با موتورسیکلت در معابر شهر تردد کرده است؟ آسفالت خیابانها و معابر شهر برای عبور دوچرخه و موتور مناسب نیست.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان: در دوره مدیریت شهری با موتور تردد نکردهام، اما تلاش کردیم آسفالت شهر را از محورهای اصلی آغاز کنیم و وارد محورهای فرعی شویم؛ بهتدریج هر منطقه متکلف مدیریت اصلاح معابر خود است، همچنین در کلان شهرداری معاونت عمران شهری شهرداری این موضوع را مدیریت میکند.
اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان: در دوره ششم مدیریت شهری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر به مبلغ حدود یک و نیم همت انجام شده است
بیشک نیاز شهر بیش از این عدد است، اما با توجه به محدودیتهای اعتباری و مشکلات تولید و تحویل قیر مشکلاتی در این زمینه داشتهایم، زیرا در یک سال گذشته قیمت قیر دو برابر شده است.
در کل نسبت به دورههای گذشته این میزان آسفالت در نوع خود رکورد محسوب میشود، همچنین اعتبارات خوبی برای آسفالت معابر در نظر گرفته شده است.
آسفالت با توجه به محدودیت اعتباری و تهیه قیر در سطح شهر اولویتبندی میشود و معابر اصلی و فرعی که وضعیت خوبی ندارد، در اولویت قرار میگیرد؛ شهر دائم بهسمت توسعه است که موجب میشود تجهیزات زیربنایی در معابر کشیده شود و وضعیت آسفالت دچار مشکل میشود.
در این دوره یکسری دستگاههای تخصصی برای اجرای آسفالت تهیه کردیم که تا پایان شهریور تحویل گرفته میشود و میتوانیم آسفالت با کیفیتتری انجام دهیم.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان: شب گذشته برای بررسی وضعیت پایدار برق تقاطعها با موتورسیکلت و در ساعت پایانی شب با اسکوتر در سطح شهر تردد کردم؛ برای موتور مشکلی نبود، اما برای اسکوتر درهای فاضلاب بازدارنده است.
اردیبهشت و خرداد سال جاری ۱۲ هزار و ۶۱۰ مصدوم ترافیکی در استان گزارش شده، ۸۱۴ نفر بدحال بودند، قسمت فاجعهآمیز این است که ۵۰ درصد مصدومان بدحال بیمارستانی مربوط به تصادفات بهویژه موتورسواران بوده است.
در اصفهان در رابطه با رعایت قوانین تردد با موتورسیکلتسواران مشکل داریم؛ در این شهر حدود ۶۰۰ هزار موتورسیکلت داریم که هرروز تصادفات دلخراشی برای موتورسیکلتسواران اتفاق میافتد، بنابراین تقاضا میکنم در کنار دغدغه استانداردسازی آسفالت، موتورسواران رعایت قوانین را مدنظر داشته باشند.
کد خبر 892452