یادگیری عمیق و معنادار جایگزین حفظمحوری شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در بسیاری از نظامهای آموزشی موفق، مفاهیم «مدارس خاص» و «دانشآموز تیزهوش» در دوره ابتدایی وجود ندارد، همه در مجاور یکدیگر با آموزش از مهارتهای زندگی، تفکر انتقادی، حل مسئله و خودشناسی برخوردار میشوند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، رضوان حکیمزاده در دوره استانی توانمندسازی نیروی انسانی «توانا» که با حضور جمعی از معلمان و اساتید در اصفهان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت پیوند میان حوزه نظر و میدان عمل اظهار کرد: سالهاست شاهد فاصلهای میان یافتههای دانشگاهی و نیازهای واقعی کلاسهای درس هستیم.
وی افزود: ما دانشگاهیان گاهی از واقعیتهای پرچالش کلاسهای چندپایه و مناطق محروم دور هستیم، در حالی که معلمانی در دل چادرهای عشایری و کلاسهای کانکسی با خلاقیت و عشق، تربیت تمامساعتی را عملی کردهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از برخی رویههای غلط آموزشی، تصریح کرد: در مدارس، گاهی بهجای همراهی با سند تحول، به غربالگری دانشآموزان پرداختهایم، محیط مدرسه باید از فضایی گرم، مشارکتپذیر و با نشاط برخوردار باشد باشد و دانشآموزان در آن محیط احساس احترام و موفقیت کنند، نه اینکه تنها عدهای محدود در کانون توجه باشند و دیگران فراموش شوند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو همچون فنلاند، ژاپن و سنگاپور ادامه داد: در بسیاری از نظامهای آموزشی موفق، مفاهیم «مدارس خاص» و «دانشآموز تیزهوش» در دوره ابتدایی وجود ندارد، همه در مجاور یکدیگر با آموزش از مهارتهای زندگی، تفکر انتقادی، حل مسئله و خودشناسی برخوردار میشوند، باید به جای حفظ محوری، به سمت یادگیری عمیق و معنادار حرکت کنیم.
حکیم زاده با دعوت از معلمان به تفکر، نوآوری و مشارکت فعال در تحول، گفت: لازم است در شیوههای آموزشی بازنگری کنیم و از خود بپرسیم که چه مواردی نیازمند تغییرات اساسی است و اگر مرجعیت معلم بخواهد در عصر هوش مصنوعی حفظ شود باید متناسب با اقتضائات روز، نوسازی شود.
وی با اشاره به رویکرد تحولی دولت چهاردهم به آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بسیاری از ما وعدههای تحول را انتخاباتی تصور میکردیم، اما برخلاف تصورات، رئیسجمهور از همان ابتدا طی برگزاری جلسات جدی با آموزش و پرورش و تشکیل کارگروه، پیگیر طراحی راهبردی تحول شد که نتایج آن تدوین برنامهای مبتنی بر محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و تحول در کیفیت آموزش و یادگیری است.
کد خبر 891658