نورصالحی: توسعه نامتوازن خدمات شهری از عوامل اصلی ترافیک در اصفهان است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر سی سال پیش ساخت مترو را آغاز کرده بودیم، امروز با وضعیت بهتری در حوزه حملونقل عمومی روبهرو بودیم؛ با این حال هنوز برای کاهش ترافیک، تکمیل رینگهای شهری، توسعه شبکههای دسترسی و بازنگری در استقرار خدمات شهری نیازمند برنامهریزی دقیق و آیندهنگر هستیم.
محمد نورصالحی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر سی سال پیش ساخت مترو را آغاز میکردیم و با سرعت پیش میبردیم، امروز با وضع بهتری روبهرو بودیم؛ نمیتوان گفت از آنچه تاکنون انجام شده رضایت کامل داریم یا این اقدامات توانستهاند مشکلات حملونقل را بهطور جدی کاهش دهند؛ واقعیت این است که هنوز به توسعه مداوم نیاز داریم.
وی افزود: باید رینگهای شهری تکمیل شود، شبکههای دسترسی فرعی و اصلی گسترش یابد و بهویژه در استقرار خدمات شهری بازنگری اساسی صورت گیرد، زیرا توسعه بدون برنامه در نقاط مختلف شهر میتواند موجب بروز ترافیک و ازدحام شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: هرچقدر هم مترو بکشیم، اتوبوس بخریم و خیابانهای جدید احداث کنیم، اگر فعالیتها بدون طرح و برنامه در نقاط مختلف شهر متمرکز شود — برای مثال، خیابانی به محل نمایشگاه خودرو تبدیل شود یا مرکزی خاص مراجعهکننده از سراسر شهر داشته باشد — باز هم با ترافیک سنگین و بینظمی در دسترسی شهری روبهرو خواهیم بود.
نورصالحی ادامه داد: توسعه شهری نیازمند مدیریت هوشمند کاربریها و توزیع متناسب خدمات است تا امکانات عمومی و مراکز خدماتی بهتدریج و متناسب با ظرفیت مناطق حاشیهای، پیرامونی و مرکزی شهر توزیع شود.
وی خاطرنشان کرد: شهر اصفهان پس از ۳۷ سال از زمان تصویب آخرین طرح جامع، اکنون در حال بازنگری در این طرح است، اما بهنظر میرسد این بازنگری با شتاب و بر همان روال گذشته پیش میرود و بیم آن میرود که تأثیر چشمگیری بر بهبود وضعیت کنونی نداشته باشد. آیندگان درباره کارایی این بازنگری قضاوت خواهند کرد، اما امروز باید برنامهریزی شفافی برای انتقال تدریجی خدمات شهری به مناطق پیرامونی و مدیریت دقیق مرکز شهر داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مرکز شهر تنها به خیابان چهارباغ یا میدان امام محدود نمیشود، بلکه گسترهای بزرگتر و پرجمعیتتر را در بر میگیرد و باید با رویکردی جامعتر مدیریت شود.
نورصالحی با بیان اینکه وسعت شهر اصفهان حدود ۲۰ هزار هکتار است، افزود: در این میان، حداقل ۱۵ هزار هکتار از این مساحت دارای سابقه مسکونی است و هدف مدیریت شهری آن است که ساکنان این مناطق با آرامش زندگی کنند و دسترسی به خدمات ضروری در کنار محل سکونتشان فراهم شود.
وی تأکید کرد: خدمات کلان با ماهیت فرامنطقهای یا ملی باید بهتدریج به مناطق پیرامونی منتقل شود تا ضمن کاهش ترافیک در مرکز شهر، دسترسی شهروندان به خدمات در نقاط مختلف متوازنتر شود. واقعیت این است که برای آینده، ناچاریم همین مسیر و سبک مدیریت شهری را با دقت و استمرار ادامه دهیم.
کد خبر 915937