ناترازی آموزشی از ناترازی انرژی خطرناکتر است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامطلوب نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان در کشور و کهگیلویه و بویراحمد گفت: ناترازی آموزشی به مراتب از ناترازی انرژی و سایر شاخصها خطرناکتر است، چراکه این معضل با آینده کشور ارتباط ویژهای دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، غلامرضا تاجگردون امروز_ یکشنبه بیستوهفتم مهر_ در دوازدهمین نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: گزارش بنده در حد بررسی چند شاخص است و هدف اصلی آن این است که حتی اگر شرایط کشور مناسب نیست، در استان تلاشهای خود را برای بهتر شدن وضعیت، مضاعف کنیم.
وی با بیان اینکه در حال بحث درباره آینده فرزندانمان و جامعه هستیم تا ناترازی سنگینی در جامعه ایجاد نشود، افزود: از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردم و آنها گزارش را در اختیارمان قرار دادند، این موضوع در شورای آموزش بیان میشود تا همه با هم به آموزش و پرورش و ساختار آموزشی استان کمک و بسیاری از معضلات را رفع کنیم.
نماینده شهرستانهای گچساران و باشت، گفت: فرهنگیان و مدیران تلاش میکنند تا اتفاقات بهتری رخ دهد، اما تذکر و کمک بیجا نیست و در نهایت، به بهبود زندگی آینده فرزندانمان منجر میشود.
تاجگردون تصریح کرد: نگرانی اصلی از اُفت تحصیلی و لزوم چارهاندیشی برای اُفت تحصیلی در کل کشور است، در استان ما فاصله معناداری نسبت به میانگین کشور در این مورد وجود دارد و اگر ما به فکر خودمان نباشیم، کسی بیرون از استان به فکر ما نیست.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات زندگی معلمان، آموزش و پرورش و کل جامعه آنقدر زیاد شده است که حتی خود ما به فکر تحصیل و پیشرفت دیگران نیستیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از وزیر آموزش و پرورش خواستم که آمار عملکرد دانشآموزان در رشتههای مختلف و مدارس مختلف را در سه سال گذشته به تفکیک رشتههای دولتی، غیرانتفاعی و مدارس خاص و بر اساس سن بالای ۱۴ سال و زیر ۱۴ سال و ترکیب مدارس در اختیارمان قرار دهد.
تاجگردون ادامه داد: میانگین نمرات ما رو به کاهش است و نباید فکر کنیم که وضعیتمان خوب است یا اگر تعداد قبولیهایمان امسال کمی افزایش پیدا کرده وضعیت عالی شده است.
وی با بیان اینکه آمار ارائه شده از طرف وزارتخانه نشان میدهد که وضعیت استان در مقایسه با کشور چگونه است، گفت: این آمار مربوط به سه سال ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ است؛ وضعیت کلی کشور خوب نیست و وضعیت استان ما با فاصله کم نسبت به کشور مطلوب نیست.
تاجگردون با بیان اینکه میانگین نمرات از ۸.۴۳ به ۸.۱۵ رسیده است، خاطرنشان کرد: روند کاهشی عملکرد تحصیلی در سطح کشور متوقف شده و به سمت رشد حرکت کرده است، اما در کهگیلویه و بویراحمد همچنان چالشهایی وجود دارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دانشآموزانی که وارد دانشگاه میشوند، نتیجه عملکرد آموزشی ما هستند، اگر به فرایندهای آموزشی کشور توجه نکنیم، خروجی دانشگاهها نیز مشخص است.
تاجگردون خاطرنشان کرد: بر اساس آمار رسمی مربوط به خرداد سالجاری و دو سال گذشته، میانگین نمرات دانشآموزان در استان ما حدود دو نمره کمتر از میانگین کشوری است، اگرچه نسبت به سالهای گذشته شرایط بهتری داریم، اما باید تلاش کنیم این رویه را تغییر دهیم.
وی افزود: این اختلاف ثابت و معنادار است، حتی اگر کشور با مشکلات متعددی روبهرو باشد، ما در استان وظیفه داریم این شکاف را رفع کنیم، اگر این شکاف از بین برود میتوانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت آموزشی استان بهبود پیدا کند و این امر نیازمند کمک و همکاری همگانی است.
نماینده شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: سال ۱۴۰۲، وضعیت از این بدتر بود، اما اکنون باید به فکر چارهاندیشی باشیم، بر اساس آمار میانگین نمرات در مدارس مختلف استان در سال ۱۴۰۴ علوم تجربی ۸.۷۴، ریاضی و فیزیک ۷.۸۴، ادبیات و علوم انسانی ۶.۵۵، علوم و معارف اسلامی ۱۰.۸۴، است و این اعداد نشاندهنده وضعیت نگرانکنندهای است.
تاجگردون تصریح کرد: میانگین نمرات در کل کشور نیز مطلوب نیست، اما ما در استان کهگیلویه و بویراحمد وظیفه داریم خودمان به فکر خودمان باشیم و بدون بهرهبرداریهای خاص، برای آینده فرزندانمان تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه در رشته ادبیات و علوم انسانی، میانگین نمره درس فارسی ۷.۱ است، خاطرنشان کرد: در رشته ریاضی و فیزیک، میانگین نمره درس ریاضی ۶.۷۸ و درس فیزیک ۶.۴۹ است. درس عربی در همین رشته ۵.۸۲ و در ادبیات و علوم انسانی، درس مرتبط ۵.۹۱ است.
نماینده شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این اعداد نشان میدهد که در برخی دروس، مانند ریاضی در رشته ریاضی و فیزیک که انتظار میرود نمره بالاتری داشته باشد، عملکرد بسیار پایینتر از حد انتظار است، بهعنوان مثال، درس فارسی در رشته ادبیات و علوم انسانی باید حداقل ۱۲ یا ۱۳ باشد، اما اکنون هفت است.
تاجگردون با بیان اینکه من متخصص این حوزه نیستم، اما پیشنهاد میکنم شورای آموزش و پرورش استان به این موضوعات بهطور جدی توجه کند، گفت: در تحلیل آمار، اگر فرض کنیم ۲۰ درصد دانشآموزان نمره زیر ۱۰ دارند، این وضعیت نگرانکننده است و باید برای آن چارهاندیشی کرد.
وی تصریح کرد: پیشنهاد میکنم جداول آماری دقیقتر بررسی شوند و با همکاری استانداری، مدیران و معلمان، راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه شود.
نماینده شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وضعیت آماری عملکرد دانشآموزان بسیار نگرانکننده است، در رشته ریاضی و فیزیک، ۶۷ تا ۶۸ درصد دانشآموزان در سال ۱۴۰۴ نمراتی زیر ۱۰ کسب کردهاند و به این معنا است که نباید به نتایج کنکور یا افزایش اندک میانگین نمرات دلخوش باشیم، حدود ۸۵ درصد دانشآموزان این رشته نمراتی زیر ۱۴ دارند، ۶۷ درصد زیر ۱۰، ۱۷ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۱۹ درصد بین ۱۴ تا ۲۰. این یعنی بخش عمده دانشآموزان ما در این رشته در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
تاجگردون با بیان اینکه این وضعیت سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ نیز مشابه بوده و حتی سال ۱۴۰۱ بدتر بوده است، گفت: در رشته علوم تجربی نیز وضعیت چندان بهتر نیست، حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد دانشآموزان نمراتی زیر ۱۰، ۲۰ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۱۹ درصد بین ۱۴ تا ۲۰ کسب کردهاند.
وی ادامه داد: این اعداد نشان میدهد که تنها ۲۰ درصد دانشآموزان در این رشتهها شانس قبولی در کنکور یا رشتههای مناسب را دارند و باقیمانده یا در رشتههای نامرتبط ادامه تحصیل میدهند یا از چرخه آموزش عالی خارج میشوند.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در رشته ادبیات و علوم انسانی، وضعیت حتی نگرانکنندهتر است، گفت: ۷۸ تا ۸۰ درصد دانشآموزان نمراتی زیر ۱۰، ۱۳ درصد بین ۱۰ تا ۱۴ و تنها ۸ درصد بالای ۱۴ کسب کردهاند، این آمار بهعنوان یک آسیب جدی در نظام آموزشی استان مطرح است.
تاجگردون تصریح کرد: من بهعنوان یک غیرمتخصص، تنها این اعداد را ارائه میکنم و از کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش میخواهم که تحلیل دقیقتری ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: این وضعیت نشاندهنده یک شکاف عمیق آموزشی است که باید برای آن چارهاندیشی کنیم.
نماینده شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناترازی انرژی خطرناک است اما ناترازی آموزشی بسیار خطرناکتر است، افزود: این اعداد نهتنها یک هشدار، بلکه یک ضرورت برای اقدام فوری است تا آینده بهتری برای فرزندانمان رقم بزنیم.
کد خبر 916476