مسعود اطیابی: فیلمسازی بدون شناخت، اخلاق و ایده، بیمعناست

کارگردان فیلمهای «تگزاس» و «هتل»، با تأکید بر اهمیت جهانبینی، اخلاق حرفهای و شناخت تکنیکهای روز در مسیر فیلمسازی گفت: فیلم برای دیگران ساخته میشود؛ پس باید بدانیم برای چه کسی و با چه نگاهی میخواهیم بسازیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود اطیابی، کارگردان شناختهشده سینمای ایران، در کارگاه آموزشی «از ایده تا تولید سینمای کمدی» که در ادامه برنامههای آموزشی جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایرانبرگزار شد، اظهار داشت: سینما تنها هنر نیست؛ بخشی از صنعت، فعالیت اجتماعی و حتی نوعی کار درمانی نیز محسوب میشود. سینما میتواند در زندگی افراد تأثیرگذار باشد و همزمان وسیلهای برای آموزش و آگاهی بخشی جامعه باشد.
این کارگردان سینما تأکید کرد: شناخت جهانبینی و هدف هر فیلمساز، نخستین و مهمترین گام در مسیر حرفهای فیلمسازی است. جهانبینی شما نسبت به انسانها، جامعه و مسائل پیرامون، مسیر کاری و انتخاب موضوع فیلم را شکل میدهد. باید بدانید از سینما چه میخواهید و قصد دارید چه پیامی را منتقل کنید.
وی درباره اهمیت مطالعه و شناخت گفت: شناخت عمیق و مطالعه گسترده باعث ارزشمند شدن کار و افزایش تأثیرگذاری آن بر مخاطب میشود. هرچه شناخت شما نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و انسانی بالاتر باشد، توانایی ارائه یک اثر قوی و اثرگذار بیشتر میشود.
اطیبابی در ادامه، به ضرورت رعایت اخلاق حرفهای در مسیر فیلمسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: فیلم برای دیگران ساخته میشود، بنابراین اخلاق، صبوری، حسن خلق و توجه به ذائقه مخاطب بسیار اهمیت دارد. فیلمساز باید انتقادپذیر باشد و از بازخوردها به عنوان ابزاری برای ارتقای کیفیت کارهای آینده بهره گیرد. بیاخلاقی میتواند به آثار شما لطمه بزند، بنابراین همواره با متانت و احترام با تیم و مخاطب برخورد کنید.
کارگردان فیلمهای «تگزاس» و «هتل» سپس به اهمیت یادگیری و بهکارگیری تکنیکهای روز در فیلمسازی اشاره کرد و گفت: نسل جوان فیلمساز امروز تکنیکها و ابزارهایی در اختیار دارد که ما نسلهای گذشته از آن محروم بودیم. شما باید از تجربه نترسید، محدودیتها را به فرصت تبدیل کنید و با خلاقیت و جسارت به خلق آثار جدید بپردازید. حتی در شرایط محدود و با امکانات کم نیز میتوان اثر برجسته خلق کرد.
کارگردان «دایناسور» درباره مسیر کارگردانی توضیح داد: کارگردانی با ایده آغاز میشود. ایده باید توانایی تبدیل شدن به یک داستان و فیلم را داشته باشد. سپس ژانر انتخاب میشود که قالب ارائه ایده و ساختار آن را مشخص میکند. شناخت دقیق قواعد ژانر و تکنیکهای مرتبط با آن، در کنار توانایی خلاقیت و گاه عبور از قواعد، لازمه ساخت یک اثر موفق است.
وی درباره چیدمان و سازماندهی پروژه افزود: تمام اجزای کار باید با توجه به موضوع، محتوا و ژانر، بهصورت هماهنگ و منطقی کنار هم قرار گیرند. شناخت تواناییهای تیم و جایگذاری درست افراد در موقعیتهای مناسب، کلید اجرای صحیح پروژه است. باید بدانید چه کسی میتواند ایده شما را به بهترین شکل تبدیل به سناریو کند و چه کسی مسئولیت اجرا را به نحو احسن انجام میدهد.
اطیابی در بخش دیگری به مدیریت و هدایت تیم پرداخت و گفت: کارگردانی تنها محدود به چیدن قاب و دستور دادن به بازیگران نیست. شما باید توانایی اداره و هماهنگی تیمی بزرگ ۶۰ تا ۷۰ نفره را داشته باشید و تمام اجزا را به سمت هدف واحد هدایت کنید. توانایی مدیریت و رهبری تیم، کلید موفقیت در تولید فیلم است.
این کارگردان همچنین به اهمیت عرضه و دیده شدن اثر اشاره کرد و بیان کرد: اگر فیلم بسازید ولی نتوانید آن را به مخاطب عرضه کنید، مسیر را به درستی نپیمودهاید. عرضه و معرفی اثر به هنر و خلاقیت نیاز دارد و فیلم باید دیده شود تا اثرگذاری خود را نشان دهد.
کارگردان «دینامیت» در پایان سخنان خود به جوانان توصیه کرد: در ابتدای مسیر ممکن است با فیلمهای ضعیف مواجه شوید و کارهای شما ضعفهایی داشته باشد. از شکست و نقد نترسید، بلکه از آنها برای ارتقای کیفیت آثار آینده استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شما برای مخاطب فیلم میسازید و سلیقه مخاطب را در اولویت قرار دهید.
در پایان کارگاه، زمان ویژهای به پرسشهای حاضران درباره فضای سینما و مسیر فیلمسازی اختصاص یافت و مسعود اطیابی با حوصله و دقت به سوالات جوانان پاسخ داد و تجربیات عملی خود را به اشتراک گذاشت.
نخستین جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایران از ۲۱ تا ۲۴ مهرماه با نمایش فیلمهای کوتاه، داستانی و پویانمایی و اکران همزمان آثار کمدی در شهرستانها و روستاهای تابعه استان زنجان به دبیری ساسان قجر برگزار شد و فرصتی برای آموزش، آشنایی و ارتقای توانایی فیلمسازان جوان فراهم آورد.
کد خبر 915533