دهکده لجستیک اصفهان، ابتکاری هوشمند برای توسعه گردشگری صنعتی و کنترل آلودگی هوای اصفهان

رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دهکده لجستیک اصفهان یا همان بندر خشک، ابتکاری هوشمند برای توسعه ایران و کنترل آلایندههای متحرک اصفهان است، گفت: اشتغالزایی و گردشگری صنعتی از جمله منافع اصلی دهکده لجستیک است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتینژاد در برنامه خبری ساعت ۲۰ شبکه اصفهان با اشاره به کاربرد دهکده لجستیک اظهار کرد: تمام عناصر، مولفهها و کاربریها که در کنار یک بندر دریایی میبینیم، بهغیر از خود دریا تجمیع میشود، محل تجمیع آنها از جمله پشتیبانی لجستیکی و خدمات ریلی، انبارهای بزرگ، سورتینگ و ترخیص کالا در این دهکده اتفاق میافتد.
وی با بیان اینکه منافع دهکده لجستیک در سه سطح ملی و فراملی، استانی و شهری است، افزود: در بعد ملی، یکی از علل رخداد حادثه تلخ بندر شهید رجایی در بندرعباس، تجمیع انبارها بود که بهلحاظ پدافند غیرعامل بهتر است که این جانمایی در جای دیگر انجام شود؛ در اصفهان در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری است و آلایندهها روی شهر اثر ندارد، همچنین سطح آلایندگی نسبت به سایر صنایع بهشدت پایینتر است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم نیاز به جمعیت داریم و این جمعیت نیاز به اشتغال دارد و اشتغال باید در بخش خدمات باشد، گفت: اقتصاد حملونقل را باید بهعنوان شاخهای از اقتصاد خدماتی توسعه دهیم؛ این صنعت نسبت به صنایع بالادستی کمآب بر و کم برقبرتر است و در حوزه صنایع پاییندستی همچون بستهبندی و سورتینگ توسعه فزاینده ایجاد میکند، همچنین با ورود خریداران بینالمللی میتواند گردشگری صنعتی را به گونههای گردشگری ما اضافه کند.
نباتینژاد با بیان اینکه دهکده لجستیک در حوزه توسعه برق و نیازهای آبی نیز بهصورت پایدار پیش میرود، تصریح کرد: برای تأمین برق از ظرفیتهای خورشیدی استفاده خواهد شد و در تأمین آب غیر شرب نیز از تکنیکهای بازچرخانی استفاده میشود.
وی با اشاره به ورود مدیریت شهری به دهکده لجستیک خاطرنشان کرد: این اقدام یکی از اتفاقات هوشمندانهای است که شهرداری پس از ۱۰ سال پیگیری کرد؛ بهطور سالانه حدود ۷۰ میلیون تن کالا از طریق زمین و ریل و هوا از مسیرهای مواصلاتی استان رد میشود که ۶۰ میلیون از طریق زمین و هوا و ۱۰ میلیون از طریق ریل است.
نباتینژاد ادامه داد: باری که بر جادهها است، بسیار مضاعف است و تاب و توان جادههای استان را گرفته که با تأسیس بندر خشک میتواند بهسمت سهم ریلی سوق پیدا کند، از طرفی در این مسیر طی دهههای قبل بواسطه ی نیازی که برای پشتیبانی از لجستیک زمینی بوده، ناحیه صنعتی امیرکبیر ایجاد شد که آن زمان خارج از محدوده شهر اصفهان بوده، اما اکنون درون شهر و یکی از کانونهای اصلی آلایندگی شهر اصفهان است، کامیونهایی که هیچ ارتباطی به شهر اصفهان ندارند، تنها چند روزی در شهر نیاز به استراحت و تعمیر دارند و مجبور هستند در شهر مستقر شوند.
وی با بیان اینکه با توجه به مسئولیت بین نسلی که داریم، باید به مرور توسعه ناحیه صنعتی امیرکبیر محدود شود و بتوانیم این ناحیه را به بیرون از شهر منتقل کنیم که با اقدامات انجام شده کانون آلاینده متحرک را به بیرون از شهر اصفهان انتقال خواهیم داد، افزود: مزیت مثبت بندر که اشتغالزایی و افزایش توریست صنعتی، توسعه صادرات، ارتقای جایگاه اصفهان خواهد بود، به اصفهان میرسد و نکات منفی شهر که آلایندگی است از شهر دور میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیشبینی شده است مرحله اول از فاز نخست که حدود ۶۳ هکتار از ۷۲۹ هکتار است، به شرط تأمین منابع مالی تا پایان سال آینده به بهرهبرداری برسد، گفت: اعتبار لازم به قیمت پول امروز در یک بازه پنج ساله حدود ۵۰ همت است که عمده آن از طریق بخش خصوصی تأمین و زیرساختها از طریق شرکت دهکده لجستیک احداث میشود.
کد خبر 892594