حمایت از دانشآموزان استثنایی جامع و چندبعدی باشد

استاندار مرکزی با اشاره به مشکلات دانشآموزان استثنایی گفت: مشکلات دانشآموزان استثنایی گاه به فضای مدرسه هم منتقل میشود و بر تعاملات اجتماعی و آموزشی سایر دانشآموزان اثر میگذارد، بنابراین حمایت از این دانشآموزان باید جامع و چندبعدی باشد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، مهدی زندیهوکیلی _ عصر امروز شنبه بیست و ششم مهر _ در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: در استان مرکزی، حمایت از دانشآموزان با نیازهای ویژه به عنوان یکی از اولویتهای مهم اجتماعی و آموزشی مطرح شده است.
وی افزود: این دانشآموزان که با چالشهای متعددی در زندگی روزمره و تحصیل مواجهاند، نیازمند توجه ویژه و سازوکارهای پایدار برای تأمین نیازهای اساسی خود هستند.
استاندار مرکزی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل، حملونقل روزانه این دانشآموزان به مدارس است تصریح کرد: در شهرهایی مانند اراک و ساوه، سیستم حملونقل عمومی فعال است و تا حدی توانسته نیازها را پاسخ دهد، اما در بسیاری از شهرهای دیگر استان، حتی تاکسی نیز در دسترس نیست.
زندیهوکیلی افزود: این کمبود زیرساختی، مانعی جدی در مسیر آموزش و پرورش دانشآموزان استثنایی محسوب میشود.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل، پیشنهاد شده است که بودجهای مشخص به سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد تا بتواند خدمات حملونقل را در مناطق فاقد وسیله نقلیه فراهم کند، این اقدام باید با نظارت فرمانداران و همکاری شوراهای شهر انجام شود تا از بروز مشکلات در نقل و انتقال دانشآموزان جلوگیری شود.
استاندار مرکزی عنوان کرد: عدم دسترسی به حملونقل مناسب نه تنها مانع حضور منظم دانشآموزان در کلاسهای درس میشود، بلکه فشار روانی و اجتماعی مضاعفی را بر خانوادهها وارد میکند.
زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: مشکلات دانشآموزان استثنایی تنها به حملونقل محدود نمیشود، مسائل خانوادگی، شرایط خاص زندگی و نیازهای درمانی و حمایتی، همگی در روند تحصیلی این دانشآموزان تأثیرگذارند.
وی افزود: این مشکلات گاه به فضای مدرسه نیز منتقل میشود و بر تعاملات اجتماعی و آموزشی سایر دانشآموزان اثر میگذارد، بنابراین حمایت از این گروه باید جامع و چندبعدی باشد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: در این راستا، نقش خیرین بسیار حیاتی است، تجربه نشان داده که هرگاه نیازهای استان بهدرستی مطرح شدهاند، خیرین با انگیزه و تعهد وارد میدان شدهاند، مشارکت آنها در ساخت مدرسه، درمانگاه، تأمین تجهیزات آموزشی و حتی توسعه نرمافزارهای آموزشی، نمونههایی از این همکاری مؤثر است.
زندیه وکیلی اضافه کرد: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، نیازها بیشتر جنبه نگهداری و پشتیبانی مستمر دارند تا زیرساختی، به همین دلیل، ایجاد انجمنی برای ساماندهی کمکهای مردمی و خیرین در این حوزه ضروری است.
وی گفت: این انجمن میتواند با شفافسازی نیازها، اطلاعرسانی عمومی و ایجاد بسترهای مشارکت، زمینه فعالیت پایدار و هدفمند را فراهم کند.
استاندار مرکزی تاکید کرد: یکی از راهکارهای نوآورانه برای تأمین درآمد پایدار مدارس استثنایی، استفاده از انرژی خورشیدی است، نصب پنلهای خورشیدی در مدارس نه تنها به کاهش هزینههای انرژی کمک میکند، بلکه میتواند به عنوان منبع درآمدی مستمر برای مدارس عمل کند.
زندیهوکیلی عنوان کرد: همچنین، تجاریسازی ظرفیتهای موجود در مدارس، مانند فضاهای بلااستفاده یا مهارتهای دانشآموزان، میتواند به تأمین منابع مالی کمک کند و استقلال نسبی برای مدارس ایجاد کند.
وی افزود: برخی خانوادهها به دلیل شرایط خاص فرزندانشان، بهصورت مستقل و بدون حمایت دولتی اقدام کردهاند، این موضوع نباید به معنای بیمسئولیتی نهادهای دولتی تلقی شود، بلکه باید به عنوان زنگ هشداری برای تقویت حمایتهای اجتماعی و دولتی در نظر گرفته شود.
استاندار مرکزی تصریح کرد: انعکاس نیازهای این عزیزان، ایجاد سازوکارهای پایدار و بهرهگیری از ظرفیت خیرین، میتواند مسیر آموزش و پرورش دانشآموزان استثنایی را هموارتر و انسانیتر کند.
کد خبر 916149