جده؛ دروازه جدید تجارت دریایی خاورمیانه

سازمان بنادر عربستان سعودی با راهاندازی سیامین سرویس دریایی جدید خود در سال ۲۰۲۵، مسیر مستقیم میان بندر اسلامی جده و بندر پورتسودان را فعال کرد. این اقدام راهبردی در راستای تقویت تجارت دریایی در دریای سرخ و تحقق اهداف چشمانداز ۲۰۳۰ عربستان در حوزه لجستیک انجام شد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان بنادر عربستان سعودی موسوم به «موانی»، اعلام کرد که سیامین سرویس دریایی جدید خود در سال جاری را با نام «JSS» راهاندازی کرده است. این سرویس ظرفیت حمل ۱۱۱۸ کانتینر را دارد و با اتصال مستقیم بندر اسلامی جده به بندر پورتسودان، نقش مهمی در تسهیل جریان تجارت در منطقه دریای سرخ ایفا خواهد کرد.
این اقدام بخشی از برنامه گسترده عربستان برای ارتقای رتبه جهانی بنادر، افزایش بهرهوری عملیاتی در بندر جده و تقویت جایگاه این کشور بهعنوان حلقه اتصال تجاری میان آسیا، آفریقا و اروپاست. سرویس JSS با هدف کاهش زمان حملونقل، افزایش ظرفیت صادرات و بهبود اتصال تجاری میان آسیا، آفریقا و اروپا طراحی شده است و با بهرهگیری از زیرساختهای مدرن بندر جده، امکان جابهجایی سریعتر کالاها را فراهم میسازد.
مسیر دریایی جدید در راستای تحقق اهداف چشمانداز ۲۰۳۰ طراحی شده است که قصد دارد سهم بخش لجستیک در تولید ناخالص داخلی عربستان را از ۶ درصد به ۱۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.
سرویس جدید در ادامه مجموعهای از مسیرهای تازهای است که طی ماههای اخیر راهاندازی شدهاند. در ماه اوت، سرویس RSX۱ فعال شد که بندر جده را به پورتسودان، جیبوتی و جبلعلی در امارات متحده عربی متصل میکند و ظرفیت آن ۷۲۰ کانتینر استاندارد (TEU) است، همچنین سرویس موسوم به BOS به بنادر چین از جمله چینگدائو، نینگبو و نانشا راهاندازی شد که ظرفیت آن به ۲۳۰۰ کانتینر میرسد.
در ماه ژوئیه، سرویس LRX آغاز شد که بندر جده را به بندر لاذقیه در سوریه، اسکندرون و مرسین در ترکیه و بیروت در لبنان متصل میکند. این مسیر با ظرفیت ۲۸۲۶ کانتینر، نخستین اتصال مستقیم عربستان به سوریه محسوب میشود و گامی مهم در توسعه روابط تجاری منطقهای بهشمار میآید.
از دیگر مسیرهای تازه میتوان به سرویس AR۲ «آسیا–دریای سرخ» اشاره کرد که بندر جده را به بنادر مهمی در چین، ترکیه، مصر و اردن متصل میکند. ظرفیت این سرویس ۳۷۰۰ کانتینر است، همچنین سرویس IM۲ جده را به بندر موندرا در هند، بندر اسکندریه در مصر و بندر مرسین در ترکیه متصل میسازد.
موانی در ماه مارس، سرویس «چینوک کلانگا» را در بندر ملک عبدالعزیز در دمام و بندر تجاری الجبیل راهاندازی کرد. این سرویس بنادر شرقی عربستان را به ۱۶ مقصد منطقهای و بینالمللی متصل میکند. از جمله این مقاصد میتوان به بندر خلیفه بن سلمان در بحرین، بندر حمد در قطر، بندر نوا شوا در هند، بندر کلمبو در سریلانکا و بندر سنگاپور اشاره کرد.
عربستان سعودی با این توسعهها، گامهای بلندی در مسیر تبدیلشدن به قطب لجستیکی منطقه برداشته است. راهاندازی مسیرهای دریایی جدید نهتنها ظرفیت صادرات و واردات کشور را افزایش میدهد، بلکه زیرساختهای حملونقل را برای رقابتپذیری جهانی آماده میکند.
کد خبر 908879