تقویت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در مدیریت بحران ضرورت دارد

  • ملی گلد
  • رزرو هتل
تقویت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در مدیریت بحران ضرورت دارد

استاندار مرکزی گفت: هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی در شرایط بحرانی نقش حیاتی در کاهش خسارات و افزایش اثربخشی اقدامات امدادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، مهدی زندیه وکیلی صبح امروز _یکشنبه بیست‌وهفتم مهر_ در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در ستاد مدیریت بحران، گام‌های مؤثری در راستای ارتقای این هماهنگی برداشته است.

وی افزود: یکی از ابزارهای کلیدی برای سنجش و تقویت این هماهنگی، برگزاری مانورهای دوره‌ای است که نه‌تنها آمادگی عملیاتی دستگاه‌ها را محک می‌زند، بلکه نقاط ضعف ارتباطی و اجرایی را نیز آشکار می‌کند.

استاندار مرکزی گفت: در شرایط بحرانی، هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی نقش حیاتی در کاهش خسارات و افزایش اثربخشی اقدامات امدادی دارد.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: شورای مدیریت بحران به‌عنوان نهاد ناظر بر تمامی ابعاد مدیریت بحران، وظیفه دارد تا با ایجاد بسترهای مناسب برای هماهنگی میان دستگاه‌ها، زمان‌بندی دقیق، تخصیص منابع و تصمیم‌گیری‌های سریع و یکپارچه را در مواقع بحرانی تضمین کند.

وی ادامه داد: تنظیمات دقیق‌تر و کارآمدتر این شورا می‌تواند بن‌بست‌های ارتباطی را کاهش داده و پاسخگویی به بحران‌ها را تسریع ببخشد.

استاندار مرکزی ادامه داد: در حال حاضر، اولویت‌های استان بر تقویت هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی متمرکز شده است، ستاد مدیریت بحران استان به‌عنوان نهاد راهبردی، مسئولیت مدیریت یکپارچه این هماهنگی را بر عهده دارد و باید نظارت دقیقی بر اجرای تصمیمات و تضمین بهره‌برداری سریع از منابع و فرایندها داشته باشد.

زندیه‌وکیلی عنوان کرد: با توجه به امکانات گسترده‌ای که دستگاه‌ها برای مقابله با بحران‌ها در اختیار دارند، استفاده به‌جا و هدفمند از این امکانات اهمیت ویژه‌ای دارد، ایجاد هماهنگی مؤثر میان دستگاه‌ها و برنامه‌های مرتبط، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت اقدامات بحران‌مدار ایفا کند.

وی ادامه داد: در ارائه گزارش‌های بحران، دستگاه‌ها باید به هماهنگی بین‌سازمانی و ارتباط با سایر ارگان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند تا تصویر واحد و دقیقی از وضعیت بحران ارائه شود.

استاندار مرکزی تاکید کرد: این امر نه‌تنها به تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند، بلکه از بروز سردرگمی و اقدامات پراکنده جلوگیری می‌کند، همچنین پیش‌بینی و پیشگیری از بحران‌ها باید در دستور کار تمامی دستگاه‌های مسئول قرار گیرد تا زمینه کاهش خسارات و آسیب‌ها فراهم شود.

زندیه‌وکیلی گفت: اطلاعات مربوط به خسارات باید به‌سرعت و از طریق دستگاه‌های مسئول منتشر شود، سرعت عمل در انتشار این اطلاعات برای مدیریت بحران و تصمیم‌گیری‌های فوری ضروری است و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اولین اقدام در مواجهه با بحران، ارزیابی دقیق و سریع وضعیت است، تیم‌های ارزیاب باید آموزش‌های لازم را دیده باشند تا بتوانند در لحظات اولیه بحران، ارزیابی‌های دقیق را انجام داده و اطلاعات را به‌موقع مخابره کنند، این اقدام از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه ساعت طلایی در بحران‌ها نباید از دست برود.

استاندار مرکزی اظهار کرد: برگزاری مانورهای هماهنگ و مستمر در طول سال، یکی از راهکارهای مؤثر برای سنجش آمادگی دستگاه‌ها در رویارویی با بحران‌های مختلف است، حضور فعال اعضای اصلی مدیریت بحران و مدیران دستگاه‌ها در روز مانور، نشان‌دهنده جدیت استان در ارتقای سطح آمادگی است.

زندیه‌وکیلی تاکید کرد: تجربه جنگ ۱۲ روزه نشان داد که برخی اقدامات پیش‌بینی شده، ممکن است مورد استفاده قرار نگیرند، اما آمادگی استان مرکزی در آن زمان در سطح مطلوبی قرار داشت و این خود گواهی بر اثربخشی برنامه‌های آمادگی است.

وی عنوان کرد: بعضی حوادث همچون آتش‌سوزی در جاده‌ها متولی مشخصی ندارند، اما این نباید موجب بی‌تفاوتی شود، در چنین مواردی، ستاد مدیریت بحران باید با حداکثر توان و هماهنگی میان دستگاه‌ها، خدمات‌رسانی و امدادرسانی را انجام دهد.

استاندار مرکزی ادامه داد: نشست‌های ستاد بحران استان باید به‌صورت منظم و ماهانه برگزار شود تا پیگیری تصمیمات و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها به‌طور مستمر انجام گیرد.

زندیه‌وکیلی خاطرنشان کرد: تعریف و اجرای برنامه‌های آموزشی در زمینه مدیریت بحران برای افزایش مهارت‌های فردی و سازمانی ضروری است، این آموزش‌ها می‌توانند نقش مهمی در ارتقای آمادگی و توانمندی نیروهای اجرایی در مواجهه با بحران‌ها ایفا و استان مرکزی را به الگویی موفق در مدیریت بحران تبدیل کنند.

کد خبر 916396