تاکید بر نقش تربیتی معلم برای نسلهای آینده

دبیر علمی جشنواره بینالمللی جایزه معلم گفت: بعد از جنگ ۱۲ روزه اولین جلسه برای پیگیری موضوع کیفیت آموزشی با حضور رئیسجمهور برگزار و بر مسئله کیفیت آموزش تاکید شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، محمود امانی طهرانی امروز _سهشنبه چهاردهم مرداد_ در نشست خبری جشنواره بینالمللی جایزه معلم اظهار کرد: از اهمیت نقش مهم در جامعه همین را بگویم که صبحِ روزی که پس از جنگ دوازده روزه، آتشبس اعلام شد، هنوز کاملاً مستقر نشده بودیم که از دفتر ریاست جمهوری اعلام شد اولین جلسه برای پیگیری موضوع کیفیت آموزشی دعوت شدیم این پیام معنای مهمی داشت به همین دلیل بلافاصله در آن جلسه حاضر شدیم.
وی افزود: در ابتدای جلسه، رئیسجمهور ضمن ورود به جمع، اظهار کردند که دستور کار امروزش شامل تماسهای تلفنی با رؤسای نهادها و گفتوگو درباره فضای جدید کشور است، اما تمرکز اصلی در دو حوزه آموزش تعیین شده؛ نخست، تحول در شیوههای یادگیری با بهرهگیری از روشهای نوین و دوم، تقویت زیرساختها، فضا و تجهیزات آموزشی است.
دبیر علمی جشنواره بین المللی جایزه معلم گفت: اقدامات جدی در سطح کشور آغاز شده است؛ رئیسجمهور با تأکید بر اهمیت موضوع، ابراز امیدواری کردند که بهترین، توانمندترین، خوشاخلاقترین و باانگیزهترین فرزندان این سرزمین دوباره به حوزه آموزش بازگردند و نقش معلمی را برای نسلهای آینده ایفا کنند.
محمد آذین، دبیر جشنواره بین المللی جایزه معلم در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در فرایند انتخاب نامزدهای جایزه معلم، محدودیت به ساختارهای رسمی آموزشی وجود ندارد، در دوره گذشته مربیان ورزش، کارشناسان بهزیستی، روحانیون فعال در مناطق محروم، مربیان قرآن، هنر و موسیقی و همه کسانی که خارج از چارچوب رسمی معلمی اما در نقش تربیتی ظاهر شدهاند در فهرست برگزیدگان حضور داشتند.
وی اضافه کرد: با توجه به حجم گسترده پروندهها و ضرورت تحلیل دقیق، از فناوریهای هوش مصنوعی برای دستهبندی، غربالگری و استخراج دادههای کیفی بهره میگیریم، این ابزار به ما کمک میکند تا از میان دهها هزار تجربه و روایت، الگوهای تربیتی اثربخش را شناسایی کنیم.
دبیر جشنواره بین المللی جایزه معلم خاطرنشان کرد: «جایزه معلم» برخلاف نمونههای رسمی و دولتی، از الگوی باز و مردمی پیروی میکند؛ هر فردی که در مسیر تربیت و آموزش کودکان قدم برداشته باشد، صرف نظر از عنوان رسمی، میتواند نامزد دریافت جایزه شود.
آذین تصریح کرد: فراخوانهای جایزه توسط نهاد دولتی اعلام میشود، اما فرایند تعامل، پرسش و پاسخ و تبادل تجربیات بهصورت غیرمتمرکز و مردمی در بستر انجمنهای اینترنتی جریان دارد. کاربران خود مدیریت فضا را برعهده دارند و مربیان از یکدیگر میآموزند.
وی ادامه داد: در کنار جایزه معلم، انجمن تخصصی معلمان بر روی «سایت معلم» راهاندازی شده و همزمان با رویداد امسال رونمایی خواهد شد. این بستر حرفهای و آزاد قرار است به منبعی پایدار از نیازهای تربیتی و آموزشی معلمان در آینده تبدیل شود.
دبیر جشنواره بین المللی جایزه معلم به ابتکارهایی در حوزه مستندسازی تجربیات معلمان اشاره کرد و گفت: از جمله تهیه پادکستی با عنوان «کلاسی با عطر باروت» که شامل خاطرات معلمانی است که در دهه ۶۰ در دوران جنگ تحمیلی به آموزش و حفظ روحیه دانشآموزان پرداختهاند. این روایتها به تدریج منتشر شده و رسانهها نقش مهمی در گسترش دامنه مخاطبان آن دارند.
آذین عنوان کرد: بستهای از اقدامات عملیاتی برای معلمان آماده شده که در آغاز سال تحصیلی منتشر خواهد شد. این بسته به معلمان کمک میکند تا در شرایط پیچیده امروز، نقش تربیتی و آموزشی خود را ادامه دهند.
وی اظهار کرد: داوری پروندهها با دقت بسیار و در چند مرحله انجام میشود. تیم داوری تحت مدیریت خانم دکتر، با زحمتی قابلتقدیر، پس از بررسی دقیق وارد مرحله مصاحبه آنلاین با برگزیدگان میشود. این فرآیند به گونهای طراحی شده که جایزه نهتنها تقدیر باشد، بلکه الگوسازی برای جامعه معلمان صورت گیرد.
هدف شناسایی و الگوسازی از معلمان است
جواهریپور رئیس کمیته داوران جایزه بینالمللی معلم با ابراز افتخار از حضور در جمع، به نمایندگی از کمیته داوری بخشی از معیارهای انتخاب معلمان برگزیده را تشریح و اظهار کرد: تجربه دو دوره پیش این رویداد برای ما که سالها در نظام تعلیم و تربیت کشور فعالیت داشتهایم، تجربهای ارزشمند، آموزنده و انگیزهبخش بود.
وی با اشاره به اینکه جایزه معلم فراتر از یک عنوان و تقدیر رسمی است، تأکید کرد: هدف ما شناسایی و الگوسازی از معلمانی است که علاوه بر توانمندی حرفهای، ویژگیهای شخصیتی متمایزی برای اثرگذاری در جامعه دارند.
رئیس کمیته داوران جایزه بین المللی معلم با اشاره به معیارهای داوری جایزه معلم گفت: نوآوری، خلاقیت و نگاه مسئلهمحور یکی از معیارهاست از دیدگاه کمیته داوری، ارزشمندترین اقدامات معلم، رویکرد فعال در مواجهه با چالشهای آموزشی، خلق راهحلهای نو در کلاس درس و استفاده از موقعیتهای یاددهی در مدرسه و جامعه است. دوم تأثیرگذاری عمیق بر زندگی دانشآموزان است تیم داوری نه تنها عملکرد آموزشی بلکه تأثیر روانی و اجتماعی معلم بر شاگردان را مورد بررسی قرار داد.
جواهریپور ادامه داد: تغییر مسیر زندگی یک دانشآموز یا گروهی از دانشآموزان به واسطه حضور یک معلم، شاخص بسیار مهمی در داوری بود. سومین معیار فراتر رفتن از کلاس درس و ایفای نقش اجتماعی است؛ معلمی که بتواند مرجعیت اجتماعی خود را اثبات کرده و به عنوان یک حلقه پیوند میان آموزش و جامعه محلی عمل کند، از نظر ما واجد ویژگیهای الگوساز است. همچنین شایستگیهای حرفهای و تعهد سازمانی معیار مهمی است، نحوه تدریس، مدیریت کلاس، آموزشپذیری مستمر و تعهد به آموزش از جمله معیارهایی بود که از طریق بررسیهای میدانی در شهرستانها، مصاحبه با همکاران و پرسشنامههای تخصصی ارزیابی شدند.
وی افزود: استفاده از فناوری در داوری اهمیت بالایی دارد امسال، ویژگی متمایز فرآیند داوری، بهرهگیری از هوش مصنوعی در غربالگری و تحلیل دادههای مربوط به بیش از ۳۰ هزار پرونده داوطلب بود. پرسشنامهای متشکل از هشت سوال طراحی شده تا با تحلیل محتوای کیفی، تجربیات منحصر به فرد معلمان شناسایی شود. در کنار هوش مصنوعی، فرآیند داوری دستی نیز انجام شد تا اطمینان حاصل شود هیچ تجربهای از نظر داوران مغفول نمانده است.
رئیس کمیته داوران جایزه بین المللی معلم تأکید کرد: هدف نهایی کمیته داوری، معرفی چهرهای آرمانی از معلم به جامعه است فردی که از پلکان دریافت جایزه فراتر رفته و در مقام یک الگوی تربیتی در جامعه ایفای نقش میکند. این مسیر، هرچند پیچیده و زمانبر بود، اما دستاوردهای ارزشمندی برای آموزش کشور به همراه داشت
بخش نرمافزاری از جمله آموزش معلمان نیازمند شناخت و توجیه جدیتری است
زهرا گیتیپور رئیس کمیته داوران جشنواره بین المللی جایزه معلم اظهار کرد: در فعالیتهای خیرخواهانه، به حوزه نرم کمتر توجه شده است، در حوزه آموزش به طور معمول خیرین به امور زیربنایی مانند ساخت مدرسه یا تجهیز فضاهای آموزشی علاقهمندند، اما ورود به بخش نرمافزاری از جمله آموزش معلمان نیازمند شناخت و توجیه جدیتری است.
وی ادامه داد: جایزه «معلم خیرین» با هدف تأکید بر بخش نرمافزاری طراحی شده و باید تلاش کنیم خیرین را نسبت به اهمیت این حوزه آشنا کنیم.
رئیس کمیته داوران جشنواره بین المللی جایزه معلم عنوان کرد: معلمان، نقشآفرینان اصلی سرنوشت جامعهاند؛ بلکه میتوان گفت آینده یک کشور در دستان آنان رقم میخورد، بنابراین تکریم جایگاه آنان ضرورتی انکارناپذیر است. هرچند ساختار سازمانها و وزارتخانهها تغییر میکند، اگر معلم از سوی مردم مورد احترام قرار گیرد، ارزشگذاری بسیار والاتری رخ خواهد داد.
گیتیپور اظهار کرد: در کشور ما تاکنون به این موضوع توجه کافی نشده است، اما با نگاهی نو و رویکرد تحولآفرین دوستان، امیدوارم از این پس شاهد توجه بیشتری به شأن و جایگاه معلم باشیم.
وی ادامه داد: من نیز خود را خدمتگزار این مسیر میدانم و تمام تلاش خود را خواهم کرد تا در میان خیران این نگاه انسانی و فرهنگی را تبلیغ و ترویج کنم، بیشتر نگاهها به بخش سختافزاری است اما بخش نرمافزاری یعنی توجه به محتوای آموزش و مقام معلم جای خالی بزرگی داشته است.
کد خبر 892073