ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات برای ارتقای کیفیت آموزشی مدیریت شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات یکی از ارکان حساس و اثرگذار آموزشی است و باید برای ارتقای کیفیت، رضایتمندی مراجعان، ایجاد محیطی آرام و ایمن برای کارکنان و ذینفعان نقشآفرینی کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان با اشاره بر اهمیت رسالت حوزه آموزشی اظهار کرد: فعالیت کارشناسان ارزیابی در فصل تابستان به مراتب بیشتر از ایام تحصیلی است، از اینرو برنامهریزی برای اجرای مطلوب پروژه مهر، ثبتنام، پایش برنامهها و تعامل با واحدها، نقش حیاتی در موفقیت دستگاه تعلیم و تربیت دارد.
وی درباره پنج مهارت اساسی مورد نیاز کارشناسان ارزیابی عملکرد، افزود: مهارت تحلیل و حل مسئله از توانمندیهای پایه در این حوزه است که به کارشناسان کمک میکند تا با استفاده از دادهها و گزارشها، ریشهیابی دقیق انجام دهند و پیشنهادهای اصلاحی ارائه کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیطرفی و رازداری را از دیگر الزامات مهم حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: کارشناسان ارزیابی باید در رویارویی با شکایات، ضمن رعایت اصول انصاف و عدالت، حفظ محرمانگی اطلاعات را سرلوحه عملکرد قرار دهند.
نظریان تسلط بر قوانین و آئیننامهها را چهارمین مهارت کلیدی عنوان و تاکید کرد: آشنایی کامل با بخشنامهها و دستورالعملهای اداری، موجب اعمال صحیح مقررات و افزایش دقت در ارزیابیها خواهد شد، تعامل مؤثر با ذینفعان مختلف، نیازمند تسلط بر ارتباط بی فردی، همدلی و رعایت چارچوبهای اخلاق حرفهای است.
وی اخلاقمداری و پاسخگویی را در رأس اولویتهای آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: باید بتوانیم فضای آموزش و پرورش را به محیطی امن و توأم با آرامش تبدیل کنیم که تمام مراجعان احساس امنیت و رضایتمندی داشته باشند، کارشناسان باید توانایی شنیدن فعال، صبوری، ریشهیابی مسائل و ارائه راهحلهای منصفانه و مبتنی بر مذاکره را در خود تقویت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره بر اهمیت فعالیت کمیتههای هفتگانه در سطح مناطق، گفت: کارشناسان ارزیابی باید بهعنوان دبیران این کمیتهها، آسیبشناسی دقیقی از سال گذشته داشته باشند و از تکرار چالشها جلوگیری کنند تا کارنامه اقدامات این کمیتهها بهصورت منظم تنظیم و تحلیل شود.
نظریان پروژه مهر را مهمترین رویداد پیشروی آموزشوپرورش عنوان کرد و گفت: پروژه مهر، نماد برنامهمحوری، هماهنگی درونسازمانی، مدیریت منابع و عدالت آموزشی است؛ تمام برنامهها از ابلاغها، منابع انسانی، عمرانی، تا سلامت روان و اجتماعی باید در قالب این پروژه دنبال شود.
وی خواستار همکاری حداکثری کارشناسان با تیمهای نظارتی پروژه مهر در دو مرحله پیش از بازگشایی و در حین اجرای برنامهها شد و خاطرنشان کرد: شمارش معکوس برای آغاز سال تحصیلی باید با امیدآفرینی رسانهای همراه باشد.
کد خبر 891388