اتوبوسهایی که از نفس افتادهاند / شیراز در ترافیک وعدههای ناتمام

در روزهایی که گرمای سوزان تابستان شیراز نفس شهروندان را گرفته، اتوبوسهای فرسوده با صندلیهای داغ و تاخیرهای پی در پی، چالشی بزرگ در مسیر رفتوآمد روزانه ساکنان این کلانشهر ایجاد کردهاند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، با توجه به نقش پررنگ اتوبوسرانی در جابهجایی روزانه هزاران مسافر در کلانشهر شیراز، ضرورت نوسازی و بهروزرسانی ناوگان اتوبوسرانی بیش از پیش احساس میشود، از این رو مسئولان شهری موظف هستند با توجه ویژه به رفاه شهروندان، وضعیت اتوبوسها را به طور مداوم بررسی و برای بهبود آن اقدامات لازم را انجام دهند، وجود ناوگان اتوبوسرانی مدرن و کارآمد به عنوان یکی از ارکان اصلی حملونقل عمومی، برای تردد راحت و ایمن شهروندان ضروری است.
شهروندان شیرازی از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و بیتوجهی مسئولان به این معضل گلایه دارند، به گفته شهروندان، نبود سیستم خنککننده در اتوبوسها با صندلیهای داغ و تأخیرهای مکرر در گرمای طاقتفرسای تابستان، سفر با اتوبوس را به تجربهای طاقتفرسا تبدیل و بر رنج شهروندان میافزاید.
محبوبه جباری، یکی از شهروندان شیرازی با ناراحتی از وضعیت اتوبوسها میگوید: بعضی مسیرها باید تا ۴۵ دقیقه صبر کنیم تا یک اتوبوس بیاید! آن هم در این گرمای طاقتفرسا که خیلی از اتوبوسها کولر ندارند، مردم با صندلیهای سوزان و با باد گرم روبهرو هستند که واقعاً قابل تحمل نیست، ای کاش مسئولان تنها در چند دقیقه با این اتوبوسها تردد داشتند که متوجه گلایه شهروندان شوند.
ستایش زارع، شهروند دیگری نیز میگوید: با اینکه مالیات میدهیم و مسئولان مدام وعده میدهند، اما هنوز در مناطق محروم خبری از بهبود نیست، اتوبوسها فرسوده و تعدادشان کم و زمانبندی حرکت آنها رعایت نمیشود و بعضی رانندهها هم رفتار خوبی ندارند.
نرگس حدادی هم میگوید: کمبود اتوبوس موجب شده است که مردم بعضی وقتها بیشتر از یک ساعت منتظر بمانند، خیلیها مجبور به گرفتن تاکسی میشوند که همین موضوع هم موجب شده است که ترافیک در ساعتهای شلوغ بیشتر شود، بعضی رانندهها هم عجله دارند، درست توقف نمیکنند، مسافرها را وسط راه پیاده میکنند و همین موجب دعواهای لفظی میشود.
از وعده تا واقعیت، مسیر ناهموار نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شیراز
با وجود وعدههای مکرر مسئولان شهری مبنی بر نوسازی ناوگان حملونقل درون شهری، تاکنون هیچ اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته و گلایههای شهروندان به ویژه در مناطق محروم شهر بدون پاسخ مانده است.
با وجود اینکه شهردار کلانشهر شیراز تأکید دارد که فلسفه وجودی شهرداری چیزی جز خدمترسانی به مردم و تحقق حقوق شهروندی نیست و معتقد است که باید در برابر جمعیت دو میلیونی این شهر بهصورت متوازن و برابر انجام وظیفه شود و همچنین در شیراز مفهومی به نام شهروند درجه یک یا دو وجود ندارد و مسئولان شهری موظف هستند با همه اقوام و ساکنان بهصورت یکسان برخورد کنند، اما بررسی کیفیت خدماترسانی و مقایسه نظرات شهروندان در مناطق مختلف شهر نشان میدهد که این دیدگاه در عمل با چالشهایی روبهرو است و همخوانی کامل با واقعیتهای موجود ندارد.
پایان آذر سال گذشته بود که هادی شهدوست، رئیس پیشین سازمان مدیریت حملونقل مسافر شهرداری شیراز نوید نوسازی ناوگان و حل مشکلات اتوبوسهای شهری را داد، همچنین رضا محمدیان، رئیس کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در چهلودومین مرحله از جهش عمرانی کلانشهر شیراز خبر رونمایی از ۷۵ دستگاه میدلباس با اعتبار ۲٬۸۰۰ میلیارد ریال و همچنین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی درونشهری با اعتبار ۴۰٬۰۰۰ میلیارد ریال برای نخستینبار را داد اما با وجود این سرمایهگذاری گسترده، این پرسش مطرح میشود که چرا مناطق محروم و کمبرخوردار شیراز همچنان با مشکل فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی روبهرو است؟ ناوگانی که نوسازی آن نهتنها به ارتقای کیفیت خدمات شهری کمک میکند، بلکه نقش مؤثری در بهبود وضعیت زیستمحیطی دارد، بهویژه با توجه به جایگاه شیراز بهعنوان پایتخت زیستمحیطی آسیا.
به گزارش ایمنا، در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از حملونقل عمومی به دلیل مزایای اقتصادی و کاهش ترافیک در اولویت قرار دارد، در ایران و بهویژه در شهر شیراز با وجود شعارهای مسئولان در خصوص فرهنگسازی استفاده از حملونقل عمومی، بستر مناسب برای جلب رضایت شهروندان و ترغیب آنان به استفاده از این سیستم فراهم نشده است.
شیراز بهعنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور با این مشکلات ابتدایی در حوزه حملونقل عمومی روبهرو است، از این رو نیازمند تدابیر فوری و اساسی است که شأن و جایگاه این شهر فرهنگی و زائرپذیر را حفظ کند.
کد خبر 889020